plan muzeum godziny otwarcia cennik dla grup zorganizowanych kontakt
english language

Tkanina artystyczna Lesley Richmond (Kanada) i Sang-jae Nam (Korea)

Wystawa czynna od 1 grudnia 2006 r. do 7 stycznia 2007 r.

Lesley Richmond od 1973 roku jest instruktorem projektowania na Capillano College w Vancouver, Kanada.
Sang-jae Nam jest profesorem w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania Uniwersytetu Wonkwang w Korei.

Artystki spotkały się po raz pierwszy jesienią 2000 roku w Capillano College, gdzie Lesley Richmond była instruktorem. Sang-jae Nam zaangażowana wówczas w pracę dydaktyczną na Uniwersytecie Wonkwang, przyjechała do Capillano College studiować tkaninę artystyczną na poziomie zaawansowanym. W tym czasie była także stypendystką na Uniwersytecie Kolumbii Brytyjskiej. Do swych ambitnych projektów wykorzystywała doskonałą znajomość koreańskiej techniki papieru czerpanego, umiejętnie łącząc współczesne techniki z nawiązaniami do koreańskiej tradycji i historii. Obecnie Sang-jae Nam i Lesley Richmond spotykają się w Vancouver podczas częstych wizyt Sang-jae dzieląc się doświadczeniami związanymi z rozwojem tkaniny artystycznej w Korei i Kanadzie.

Na wystawie zaprezentowanych zostanie około 15 prac Lesley Richmond i 15 prac Sang-jae Nam.

Prace Sang-jae Nam inspirowane są wizerunkiem i atmosferą typowego cichego poranka w Korei. Głównym medium, którym się posługuje jest papier ryżowy - typowy koreański materiał. Używa także kory drzewa morwowego, słomek, pociętych na paski kartek ze starych książek, z których tka swoje prace. Tworząc swoje prace stosuje techniki tkackie, technikę papieru czerpanego, kolaż. Wykorzystuje symbole związane z tradycją Korei i filozofią Wschodu, odwołuje się do koreańskiego malarstwa ludowego. Neutralne odcienie uzupełnione delikatnym światłem, przenikającym przez tradycyjny koreański papier Hanji, tworząc subtelną atmosferę niedomówień, nawiązują do rodzimej estetyki Korei. W swoich pracach artystka stara się stworzyć raczej emocjonalny, niż wizualny efekt, podobny do potęgi poezji. Poprzez zastosowanie symboliki, próbuje wyrazić swój wewnętrzny spokój, wizje spokojnego słonecznego światła wczesnym rankiem.

Lesley Richmond poprzez swoje prace opowiada o cyklach życia i sile nieuchronnego procesu rozkładu. Ujawniają one nieoczekiwane piękno jako przekształcone naturalne i ręcznie wykonane obiekty. W serii "Ubranie z liści" próbuje konstruować tkaniny, wykorzystujące delikatną strukturę liści. Końcowe dzieło wygląda delikatnie, ale w rzeczywistości jest dość mocne, tożsame z budową liścia. Seria "Ubranie z liści" gra z delikatnością i elegancją konstrukcji liści, których kawałki przekształca w nową, wyższą strukturę. Artystka lubi wykorzystywać duże elementy odzieży, wypalać, drukować, farbować ich fragmenty i łącząc razem odkrywać, że rezultaty mają odzwierciedlenie w naturze. Bawi się fizycznymi właściwościami materiałów, procesami projektowania technicznego i niezliczonymi możliwościami ich różnorodnych zestawień. Przez zmianę struktury materiału próbuje tworzyć tkaninę sugerującą organiczną powierzchnię. Użycie tradycyjnych, zanikających technik i procesów chemicznych wzbogaciło paletę możliwości artystki i pozwoliło jej ponownie zbudować strukturę powierzchni włókna przez iluzję organicznego rozkładu. Po odwiedzeniu muzeów koronki w Europie, artystka uświadomiła sobie, że jej prace często przypominały koronkę, która jest zwykle kojarzona jako materia wysokiej klasy. powrót do góry