map opening hours price list information for organized groups contact
Polski język


























































Szable na tle makaty typu buczackich
( ze zbiorów Ryszarda Z. Janiaka)

Makata, Buczacz, k. XIX w.

Gobelin z portretem ks. J. Poniatowskiego skaczącego w nurt Elstery,
Kazimierz Sichulski, 191

Kilimek - imitacja pasa kontuszowego, Polska, k. XIX w. - pocz. XX w.

Ornat z wszytym pasem kobyłeckim z lat; 1787-94 r.

"Posłuchanie u króla" - il. do "Pamiętników"
Jana Chryzostoma Paska, wg rys. Antoniego Zaleski

Dokumentacja pasa kobyłeckiego, Karol Wawrosz,
Kraków i Lwów, ok. 1895 r.

Pas kontuszowy, lity,
Lyon, 1785-93 r.

Makata "Śpiewające drzewko" Anna Śledziewska, 1954 (proj.)
Warszawa, Sp. Artystów ŁAD

Dokumentacja pasa Lipkowskiego
Józef Czajkowski, 1902 r. (dla Tow. "Polska Sztuka Stosowana")

Pas perski" oraz "Bukiety" (fragmenty), 1967 r.
proj. Adam Nahlik, Helena Przytulska Rękodzie

Pas kontuszowy - recepcja formy, recepcja mitu

Wystawa czynna od 8 października 2008 - 31 stycznia 2009

Wystawa wyróżniona w Konkursie
na Wydarzenie Muzealne Roku Sybilla 2008



Od kiedy tylko pojawiły się w staropolskim ubiorze, zaczęły odgrywać niezmiernie istotną role: były przedmiotem mówiącym o statusie społecznym i zamożności właścicieli, informowały o ich poglądach politycznych, były i są nadal postrzegane jako symbol-znak kultury Rzeczypospolitej. Dziś polskie pasy kontuszowe są dumą placówek muzealnych i kolekcjonerów prywatnych, dzięki życzliwości których i w oparciu o zbiory własne łódzkiego muzeum włókiennictwa możliwe było przygotowanie tak obszernej wystawy pokazującej trwające już od trzech stuleci zjawisko fascynacji wąskim paskiem materii, wywodzącym się z terenów Indii i Persji.
Oprócz unikatowej kolekcji pasów kontuszowych prezentowane są: stroje kontuszowe z XVIII wieku i ich kontynuacje z dwóch następnych stuleci oraz biżuteria i broń z epoki, XX-wieczne rekonstrukcje XVIII-wiecznych oryginałów, makaty buczackie, tkaniny ze Spółdzielni Artystów ŁAD, współczesne tkaniny unikatowe łącznie z "polską szkołą tkaniny" - tworzą one zespół mówiący o inspiracjach i reinterpretacji pasowego wzorca, wskazują na jego symboliczne znaczenie. Ale motyw "kontuszowy" obejmuje nie tylko tkaninę, dlatego dopełnieniem prezentacji jest bogaty materiał ikonograficzny: portrety sarmackie z XVIII-XX wieku, obrazy rodzajowe i symboliczne z XIX stulecia, grafika z XVIII-XX wieku, XIX-wieczny rysunek, majolika nieborowska oraz fotografia portretowa i dokumentacyjna - także fotosy z filmów "Zemsta" Antoniego Bohdziewicza oraz "Zemsta" i "Pan Tadeusz" Andrzeja Wajdy. Zgromadzone prace pochodzą ze zbiorów kilkunastu polskich placówek kulturalnych, m.in.: muzeów narodowych w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Muzeum Kinematografii i Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Literatury w Warszawie, muzeów okręgowych w Rzeszowie, Tarnowie, Sieradzu, Muzeum w Nieborowie i Arkadii, Muzeum-Zamek w Oporowie oraz kolekcjonerów prywatnych z Łodzi i Sopotu.

kurator: Małgorzata Wróblewska Markiewicz

Program edukacyjny "Pas kontuszowy"

Back go up