map opening hours price list information for organized groups contact
Polski język
Halina Dulemba, z cyklu: "Polskie Baby. Sześć regionów Polski"
- "Baba Opolska", "Baba Kujawska

Agnieszka Lasota,
serwetka, koronka igłowa wenecka, 2009

Beata Włodarska,
"Amorek na huśtawce", serwetka, filet, 2008

Zofia Czernielewska,
serwetka, snutka, 2008

Jadwiga Elżbieta Węgorek,
"Słonecznik", serwetka, koronka klockowa, 2009

Krystyna Przybylska,
bieżnik, frywolitka, 2008

Halina Guzik,
"Kwiatek bratka", serwetka, szydełko, 2008

III Ogólnopolska Wystawa Rękodzieła Artystycznego "Z nici Ariadny"

Wystawa czynna od 8 kwietnia 2009 r. do 7 czerwca 2009 r.

III Ogólnopolska Wystawa Rękodzieła Artystycznego "Z nici Ariadny" zgromadziła znaczącą grupę twórców - amatorów. Swój udział zgłosiło 237 autorów nadsyłając blisko 900 prac. Wykonane zostały w różnych technikach - haftu płaskiego, krzyżykowego, richelieu, angielskiego, hardangera, koronki szydełkowej, czółenkowej, klockowej, igłowej, filetu, mereżki, dzianiny - szydełkiem i na drutach oraz prace, które twórczo i niezwykle interesująco łączą różne techniki.
Ten bogaty i bardzo różnorodny zespół prac został poddany selekcji jury. Stosunkowo najprostszym kryterium było spełnienie lub nie regulaminowego warunku wykonania pracy w 80% z nici produkowanych przez Ariadnę S.A. Fabrykę Nici, choć ze względu na szeroki asortyment i to czasami nie było łatwe. Celem w ocenie był wybór prac dobrych technicznie, dobrze zrealizowanych, najlepszych i najciekawszych. Wszystkiego co zgłoszono na wystawę pokazać się nie dało. Jury miało naprawdę bardzo trudne zadanie. Zdecydowano ostatecznie by zaprezentować publiczności 389 prac 203 autorów. Spośród nich jury wybrało 67 najciekawszych i technicznie najlepszych realizacji, nominując je do nagród i wyróżnień. Znaczna ich część reprodukowana jest w katalogu.
Centralne Muzeum Włókiennictwa jako współorganizator prezentacji spośród nominowanych wybrało 9 prac, które samo postanowiło wyróżnić. Jest wśród nich jak pajęczyna cienka i jak drut "zbita" koronka czółenkowa, świetna koronka klockowa, filet, który oby zainicjował powrót mody na tę technikę, jaką przeżyła w latach 20-30 tych. XX wieku, hafty: richelieu, "biały" i hardanger za ich "piękną, mądrą użytkowość", haft krzyżykowy w gamie kolorystycznej bardzo szerokiej i w odcieniach bardzo bliskiej oraz dwie wielkie koronki szydełkowe (bo w żadnej z nich nie potrafiliśmy dopatrzeć się dyskwalifikujących błędów; są identyczne, a zrobili je różni autorzy - wyróżniamy obydwu).
Podobnie jak na poprzednich wystawach i tym razem na prezentację przeznaczyliśmy powierzchnię wystawienniczą - 850 m2. Eksponujemy prace o bardzo różnorodnych formach i technikach - serwety, bieżniki, obrusy, obrazki wykonane w różnych technikach haftu (niektóre z nich to właściwie haftowane płaskorzeźby), stroje, akcesoria ubioru, biżuterię, a ponieważ otwieramy tę wystawę w okresie Świąt Wielkanocnych nie zabrakło na niej również pisanek. Różnorodność przedmiotów wymaga odpowiedniej aranżacji i jak najkorzystniejszego zaprezentowania. Dobra ekspozycja - to co jest niezaprzeczalnie wielkim atutem wystawy - dla nas było ambitnym wyzwaniem. Mamy nadzieję, że sprostaliśmy temu zadaniu i wystawa spotka się z gorącym i życzliwym przyjęciem.
Serdecznie dziękuję wszystkim autorom za udział w wystawie. Gratuluję twórcom, a do tych gratulacji dołączają się wszyscy, którzy mieli w opracowaniu regulaminu, przygotowaniu i organizacji wystawy, jury, "zbudowaniu" ekspozycji jakiś udział. Nie ustawajmy w pięknej pasji tworzenia i promocji. Życzę Wam dalszych sukcesów.
Gorąco dziękuję sponsorowi wystawy Ariadnie S.A. Fabryce Nici za współpracę i wspieranie nas w działaniach promujących rękodzieło.
Podziękowania składam wszystkim sponsorom - fundatorom wyróżnień: AneX-Bis s.c. "Kram z robótkami", Wydawnictwu "MB" "Wena design", Firmie "Megat" za ufundowanie wielu pięknych upominków, które są wyrazem uznania dla twórczej pasji uczestników wystawy.
Wielkie podziękowania składam Pani prof. Elżbiecie Kędzi i Panu Zygmuntowi Łukasiewiczowi, artyście plastykowi za trud włożony w wielokrotne przeglądy prac i ich ocenę. Państwa wiedza i doświadczenie były dla nas wielką pomocą.

Barbara Bator
Kurator wystawy

Back go up