plan muzeum godziny otwarcia cennik dla grup zorganizowanych kontakt
english language
Andrzej Marian Bartczak <br/>"Projekcja wieży słów. Rozmyślając o Marcelu Duchampie" 2002; "Słowa w
Andrzej Marian Bartczak
"Projekcja wieży słów. Rozmyślając o Marcelu Duchampie" 2002; "Słowa w

Andrzej Marian Bartczak <br/>"Pułapka" 1985
Andrzej Marian Bartczak
"Pułapka" 1985

Andrzej Marian Bartczak <br/>"Malarz jest więźniem VIII" 2004/2006
Andrzej Marian Bartczak
"Malarz jest więźniem VIII" 2004/2006

Tkanina i poezja Andrzeja Mariana Bartczaka

Wystawa czynna od 25 czerwca do 30 sierpnia 2009 r.

Andrzej Marian Barczak. Urodzony w 1945 roku. Studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego) na Wydziale Tkaniny w latach 1963-1969. Dyplom z wyróżnieniem u prof. Hanny Orzechowskiej - specjalizacja: druk na tkaninie - w roku 1969. Tkaninę unikatową studiował u prof. Janiny Tworek-Pierzgalskiej, malarstwo u profesorów Stanisława Byrskiego i Stanisława Fijałkowskiego, kompozycję u prof. Lecha Kunki.
W 1971 roku podjął prace pedagogiczna i dydaktyczna w macierzystej uczelni jako asystent prof. Stanisława Fijałkowskiego na Wydziale Grafiki w Pracowni Technik Drzeworytniczych.
Profesor tytularny (1992), profesor zwyczajny (1994) w Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego i w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Od 1975 roku kierownik Pracowni Technik Drzeworytniczych (od 2008 Pracowni Technik Drzeworytniczych i Książki Artystycznej). Od 1984 do 2008 kierownik Katedry Grafiki Warsztatowej.
Promotor stu kilkudziesięciu dyplomantów w dyscyplinie grafiki warsztatowej, recenzent w przewodach kwalifikacyjnych I stopnia (doktorskich), II stopnia (habilitacyjnych) i o tytuł naukowy profesora sztuk plastycznych. Zajmuje się grafiką artystyczną, rysunkiem, malarstwem, tkaniną unikatową, obiektami przestrzennymi, ceramiką i książką artystyczną (począwszy od 1975 około 1500 realizacji książkowych).
Ponad 100 wystaw indywidualnych w wielu miastach Polski, w Austrii (Wiedeń), Belgii (Bruksela, Mons, Ostenda, Stavelot), Bułgarii (m.in. w Sofii), Francji (Paryż), w Niemczech m.in. Brema, Bonn, Mülheim), Szwecji (Falun), USA (Philadelphia), Włoszech (Urbino).
W latach 1969-2009 udział w ponad 400 wystawach zbiorowych, okręgowych, ogólnopolskich, międzynarodowych, sztuki polskiej za granicą, w konkursach, aukcjach, targach sztuki.
Jego prace znajdują się w wielu muzeach, bibliotekach, prestiżowych kolekcjach publicznych polskich, europejskich i amerykańskich, także w kolekcjach prywatnych na całym świecie.
Około 50 nagród, wyróżnień i medali za twórczość i wybitne osiągnięcia w pracy dydaktycznej w wyższym szkolnictwie artystycznym; m.in. Nagrody Ministra Kultury i Sztuki 1977 (III st.), 1985 (II st.), 1991 nagroda indywidualna za wybitne osiągnięcia artystyczne i dydaktyczne.
Członek rzeczywisty Związku Polskich Artystów Plastyków i Łódzkiego Towarzystwa Naukowego. W latach 1986-2000 członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Artystów XYLON z siedzibą w Szwajcarii.
Licząca setki pozycji bibliografia. Autor zbioru poezji "Na porcelanie" (Europejskie Centrum Kultury LOGOS, Łódź 2008) i wierszy rozproszonych w różnych wydawnictwach, recenzjach, katalogach wystaw.
Wystawa w Centralnym Muzeum Włókiennictwa "Andrzej Marian Bartczak. Tkanina i poezja" ukazuje ten obszar twórczych działań artysty, który odnosi się do jego plastycznej twórczości związanej z tkaniną i do jego poezji.
Symultaniczny związek dokonań wizualnych w różnych dyscyplinach z "przestrzenią" języka jest jedną z charakterystycznych cech tej twórczości.
Tkanina, którą w różnych formach autor posługuje się od czasu ukończenia artystycznych studiów (1969) stanowi przede wszystkim podłoże służące działaniom rysunkowym, graficznym, malarskim, tworzeniu kompozycji kolażowych i innych.
Jest także immanentnym i jedynym składnikiem przedmiotów o surrealnej proweniencji, obiektów przestrzennych i asamblaży, instalacji, książek artystycznych i różnego typu aranżacji z zastosowaniem ready mades. Istotną część ekspozycji stanowią zespoły tkanin z wierszami autora będącymi jego od lat praktykowaną liryczną wypowiedzią na tematy związane z egzystencjalną kondycją człowieka w wymiarze eschatologicznym, z duchowym przeżywaniem fenomenu sztuki, także refleksje typu hommage. Artystę interesują szczególnie te elementy struktury tekstylnej, które mogą być przydatne dla spotęgowania ekspresywnej strony jego różnorodnych prac, takie jak nić, sznur, włókna, lina, drut, splot, węzeł itp., ale także takie materiały jak papier w różnych gatunkach i gramaturach, drewno, tektura, filc, skóra, kamień, szkło, porcelana itp.
Muzealna ekspozycja przypomni niektóre dawne realizacje tekstylne (m.in. "Dada", 1988, obiekt przestrzenny nagrodzony brązowym medalem na Międzynarodowym Triennale Tkaniny w Łodzi), oraz szereg realizacji najnowszych. Obecna wystawa w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi jest czymś w rodzaju pars pro toto obfitej twórczości Andrzeja Maria Bartczaka.

Norbert Zawisza

powrót do góry