plan muzeum godziny otwarcia cennik dla grup zorganizowanych kontakt
english language
Małgorzata Siwek, "Moje miasto", tkanina podwójna żakardowa<br/>Łódź; 2004, fragment
Małgorzata Siwek, "Moje miasto", tkanina podwójna żakardowa
Łódź; 2004, fragment

Andrzej Rajch, "Podziały w kwadratach", tkanina podwójna nicielnicowa<br/>Łódź; 1981
Andrzej Rajch, "Podziały w kwadratach", tkanina podwójna nicielnicowa
Łódź; 1981

Bolesław Tomaszkiewicz, "Piramida z dwoma kwadratami", tkanina podwójna o wzorze ręcznie wybieranym
Bolesław Tomaszkiewicz, "Piramida z dwoma kwadratami", tkanina podwójna o wzorze ręcznie wybieranym

Anna Urbanowicz-Krowacka, "Konstelacje", tkanina podwójna nicielnicowa<br/>Warszawa; 1963.ok.
Anna Urbanowicz-Krowacka, "Konstelacje", tkanina podwójna nicielnicowa
Warszawa; 1963.ok.

Krystyna Brodzka-Piątkowska, "Okręty"; tkanina podwójna nicielnicowa<br/>Warszawa; 1951
Krystyna Brodzka-Piątkowska, "Okręty"; tkanina podwójna nicielnicowa
Warszawa; 1951

Eleonora Plutyńska, "Trójkąty", tkanina podwójna nicielnicowa<br/>Warszawa (Janów); 1960
Eleonora Plutyńska, "Trójkąty", tkanina podwójna nicielnicowa
Warszawa (Janów); 1960

Tkanina podwójna nicielnicowa - "Zwierza"<br/>Białostockie Rękodzieło Ludowe, 1986
Tkanina podwójna nicielnicowa - "Zwierza"
Białostockie Rękodzieło Ludowe, 1986

Tkanina podwójna nicielnicowa - wzór tradycyjny (gałązka winorośli)<br/>Białostockie Rękodzieło Ludo
Tkanina podwójna nicielnicowa - wzór tradycyjny (gałązka winorośli)
Białostockie Rękodzieło Ludo

Tkanina podwójna nicielnicowa - wzór szachownicowy, Teresa Pryzmont<br/>Wasilówka, 1980
Tkanina podwójna nicielnicowa - wzór szachownicowy, Teresa Pryzmont
Wasilówka, 1980

Tkanina podwójna nicielnicowa - "Zabawa na wsi", Olimpia Jaroszewicz<br/>Janów, 1970
Tkanina podwójna nicielnicowa - "Zabawa na wsi", Olimpia Jaroszewicz
Janów, 1970

Tkanina podwójna nicielnicowa - wzór kapowy, Teodozja Karwowska<br/>Podlasie Północno-Wschodnie, 194
Tkanina podwójna nicielnicowa - wzór kapowy, Teodozja Karwowska
Podlasie Północno-Wschodnie, 194

Tkanina podwójna nicielnicowa - wzór tradycyjny (gwiazdy)<br/>Podlasie Północno-Wschodnie, 1909
Tkanina podwójna nicielnicowa - wzór tradycyjny (gwiazdy)
Podlasie Północno-Wschodnie, 1909

Iwona Bolińska - Walendzik
Iwona Bolińska - Walendzik

Z dziedzictwa wyprowadzić dalsze twórcze ciągi - kolekcja tkaniny podwójnej w zbiorach Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

10 grudnia 2008 - 31 stycznia 2010
Wystawa wyróżniona w Konkursie
na Wydarzenie Muzealne Roku Sybilla 2008

Tytuł wystawy - podkreślający rolę ciągłości kulturowej - to motto zaczerpnięte z myśli prof. Eleonory Plutyńskiej, artystki, pedagoga i entuzjastki kultury ludowej, której ideą było stworzenie wspólnego nurtu sztuki ludowej i profesjonalnej oraz wpajanie szacunku dla tradycji.
Zamiarem kuratorek wystawy było pokazanie owej ciągłości oraz przenikania się różnych wątków kulturowych, przybliżenie mało znanej i niezwykle trudnej techniki tkackiej oraz pokazanie różnorodności rozwiązań artystycznych uzyskiwanych dzięki tej technice. Na wystawie zaprezentowano około 80 tkanin podwójnych pochodzących ze zbiorów Działu Tkaniny Ludowej i Działu Tkaniny Artystycznej Centralnego Muzeum Włókiennictwa, uzupełnionych o kilka wypożyczeń ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie oraz ze zbiorów prywatnych. Zwiedzający mogą poznać technikę dzięki filmowi "Tajniki podwójnego piękna", zrealizowanemu przez Jerzego Bezkowskiego, znanego reżysera filmów popularnonaukowych oraz dzięki prezentacjom multimedialnym.
Prezentowane na wystawie ludowe tkaniny podwójne pochodzą z północno-wschodniej Polski z lat 1880-2008. Służyły pierwotnie do nakrywania stołów lub łóżek i były obowiązującą częścią wiana wnoszonego przez pannę młodą do małżeństwa. Z czasem stały się ścienną tkaniną dekoracyjną o nowym repertuarze treściowym, cenioną również w środowiskach nie-wiejskich. Są to wzorzyste tkaniny dwuwarstwowe, z reguły wełniane i dwubarwne, w których lewa strona jest kolorystyczną odwrotnością prawej. Warstwy przeplatają się wzdłuż krawędzi wzoru i dają się z łatwością rozdzielić w partiach tła. Technika tkania pozwala na zastosowanie w kompozycji bogactwa różnorodnych motywów, z tkaniem scen figuralnych o charakterze narracyjnym włącznie. Do ocalenia i zachowania niezwykle pięknych tkanin podwójnych przyczyniło się grono entuzjastów i popularyzatorów sztuki ludowej. Wśród nich szczególne miejsce zajmuje prof. Eleonora Plutyńska.
Klimat okresu powojennego, gdy inspiracje ludowe stanowiły bardzo ważny czynnik kształtujący sztukę użytkową, sprzyjał propagowaniu tkaniny podwójnej wśród artystów profesjonalnych. Tkaniną podwójną zajmowało się wielu twórców, których nazwiska łączone są z sukcesami "polskiej szkoły tkaniny" w XX wieku.
Na wystawie zaprezentowano prace artystek ze środowiska warszawskiego - kompozycje w większości zrealizowane w latach 50. i 60. Drugą grupę stanowią tkaniny realizowane przez twórców związanych z Łodzią, zapoczątkowane pracami prof. Bolesława Tomaszkiewicza. Kolekcja pokazuje ewolucję traktowania techniki dwuosnowowej - od wypowiedzi bliskich sztuki ludowej do kreacji artystycznych daleko odbiegających od tradycyjnych form i konsekwentnie badających artystyczne możliwości tkaniny podwójnej.

Kuratorzy: Katarzyna Biłas, Lidia Zganiacz
Aranżacja: artysta plastyk Franciszek Kłak

powrót do góry