plan muzeum godziny otwarcia cennik dla grup zorganizowanych kontakt
english language
Mat. prom. organizatora XVII FKCh
Mat. prom. organizatora XVII FKCh

























fot. Lech Andrzejewski
fot. Lech Andrzejewski

Opus sacrum. Opus profanum

Arcydzieła malarstwa polskiego ze zbiorów Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki. Wystawa w ramach XVII Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi.

Zbiory malarstwa polskiego od XVI wieku do początku II wojny światowej stanowią chlubę Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki. Dział polski, liczący ponad 2000 płócien, należy w niej do najważniejszych i jest najbardziej wartościową kolekcją malarstwa polskiego poza granicami Polski.

Wystawa prezentuje 58 eksponatów autorstwa 45 najznamienitszych malarzy polskich, m.in.: Józefa Brandta, Olgi Boznańskiej, Jacka Malczewskiego, Józefa Mehoffera, Artura Grottgera, Juliusza i Wojciecha Kossaków, Jana Matejki, Henryka Siemiradzkiego, Jana Stanisławskiego, Szymona Czechowicza, Alojzego Rejchana, Stanisława Kamockiego. Wśród czternastu obrazów o tematyce religijnej są dzieła odległe w czasie i bardzo odmienne stylistycznie. Chronologicznie najstarszy eksponat to sięgający lat 60–tych XVIII wieku obraz Pokłon trzech króli, namalowany przez barokowego artystę Szymona Czechowicza, zapewne na zlecenie hetmana Wacława Rzewuskiego, z przeznaczeniem do kaplicy w zamku w Podhorcach. Nastrojowe i poetyckie, z ducha impresjonistyczne jest przedstawienie Witolda Pruszkowskiego, namalowane w ostatniej dekadzie XIX wieku — Matka Boska. Kontrowersyjne ze względu na autoportretowe ujęcie postaci Chrystusa, pełne zagadkowych symboli i aluzji, z wyraźnymi wpływami symbolizmu, ale niezwykle trafnie oddające nastrój chwili i portret psychologiczny postaci, są dwa arcydzieła Jacka Malczewskiego, przedstawiające sceny biblijne: Chrystus i Samarytanka oraz Chrystus przed Piłatem.

Opus Profanum obejmuje 44 obiekty — najliczniejsze jest tu malarstwo przełomu XIX i XX wieku, którego rozwój dokonywał się w kraju pozbawionym od ponad 100 lat samodzielnego bytu, co wpływało na oblicze tej sztuki, jej zakres tematyczny, nastrój, rolę i przesłanie. Jan Matejko reprezentowany jest jednym sugestywnym obrazem patriotycznym z czasów potopu szwedzkiego; Józef Brandt, wspaniałym dziełem Chwytanie konia na arkan, przedstawiającym niezwykle efektowną, ekspresyjną scenę rodzajową. Warto w tej części wystawy zwrócić uwagę na dwa obrazy: nastrojowe dzieło Artura Grottgera — Rekonesans, znanego z romantyczno–mistycznych cykli poświęconych powstaniu styczniowemu oraz Na zesłanie w Sybir Witolda Pruszkowskiego — praca, której realność przedstawienia w dramatycznej scenie rodzajowej, połączona z melancholijnością, surowością krajobrazu tworzy niezwykłą nastrojowość.

Kurator wystawy i autor katalogu: Igor Chomyn
Współpraca ze strony polskiej: Marzena Lachowska

http://fkch.wlodzi.com

 

Wystawa czynna od 4.11.2013 do 12.01.2014.

 

 

Patronat medialny


powrót do góry