Wystawa malarstwa Dory Hary czynna od 13 marca do 23 czerwca 2014 (budynek D, parter).
Dora Hara jest absolwentką Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni Orłowie, studiowała w Wyższej Szkole Sztuki Stosowanej w Poznaniu, doktorat obroniła w Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi. Pracuje w Społecznej Akademii Nauk w Łodzi i w Warszawie. Obecnie jest doktorem habilitowanym sztuk plastycznych. Jest przedstawicielem na Polskę międzynarodowego zrzeszenia World Textile Art Organization (WTA) z siedzibą w Miami (Kalifornia, USA).
Zajmuje się tkaniną unikatową, instalacją malarską, sztuką performance i open space. Przeprowadziła wiele przedsięwzięć indywidualnych w kraju i za granicą, m. in.: „Hołd dla faraonów” „Błony” Instalacja w świątyniach w Luksorze, Karnak i osadzie Beduinów (2004; Egipt), „Błony” Instalacja na dziedzińcu Pałacu Wilanowskiego w Warszawie i dziedzińcu SWSPIZ w Łodzi, Veli Rosni (Chorwacja), Moskwie (Rosja) (2005), „Kwiaty polskie – Zasłony” instalacja w Pałacu w Słubicach (2006), „...dla Afryki” Instalacja Chott al Jerid na Saharze (2006; Tunezja), „3 x 3 Circles” 300 x 300 cm. Instalacja w Teotihuakanie (2011; Meksyk), Mixed Media Art Communications w kilku miastach Japonii (2011). Swoje prace pokazywała na wielu wystawach zbiorowych, m.in.: 20th Miniartextil International Contemporary Textile Art w Como, Paryżu i Wenecji (2010), Contemporary Art Biennial of Fukushima w Fukushimie (2010; Japonia), 6th, 7th International Fiber Art Biennial „From Lausanne to Beijing” w Zhengzhou (2010 - wyróżnienie), Nantong (2012), 6 Międzynarodowym Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej „Barwy i faktury” w Gdyni (2011), World Textile Art w Miami, „Moving Water and River” Taiwan International Quilt Exhibition w Taichung City i Tainan (2012; Tajwan) oraz 14 Międzynarodowym Triennale Tkaniny w Łodzi (2013). W tym roku weźmie udział w międzynarodowym konkursie Salon des Réalités Nouvelles w Paryżu.
Prace Artystki znajdują się w USA, Japonii, Meksyku i Polsce.
Jolanta Piwońska
Kurator wystawy
Malarska ekspresja i swoiście traktowana przestrzeń ekspozycyjna to integralna wypowiedź prezentowanego artefaktu.
Ekspozycja stanowi prezentację malarstwa na podłożu bezgruntowym, czyli jedwabiu, malarstwa zintegrowanego z przestrzenią zabytkowej architektury przemysłowej z początków dziewiętnastego wieku. Działanie bezpośrednio odnosi się do koncepcyjnych założeń Kobro stanowiących współistnienie rzeźby i architektury. Jednak w prezentowanej ekspozycji mamy możliwość doświadczania świadomie zakomponowanego malarstwa z wyrazistym podkreśleniem urody zastanej przestrzeni odrestaurowanej fabryki przemysłowej. Atencja, z jaką została potraktowana architektura i pietyzm warsztatu malarskiego tworzy harmonijną aurę artefaktu, która może być odczuwalna przez odbiorców, a zarazem jej uczestników eksplorujących trójwymiarową barwną kompozycję. Idea ta została zrealizowana przy użyciu rozwiązań technicznych umożliwiających nowatorskie traktowanie malarstwa i tkaniny niewidzialnie zespolonych z podłożem ścian, szyb, czy okna tworząc w ten sposób wyrazistą kompozycję przestrzenną.
Błony to autorskie określenie malarstwa powstałego na podłożu bezgruntowym eksponowanego często bezpośrednio na szybach współczesnej architektury. W kreowaniu delikatnych form malarskich o dużej sile wyrazu materializują się energetyzujące zapisy emocjonalne osobistych przemyśleń, czy wartości ontologicznych. Poprzez abstrakcyjną formułę malarstwa widzowi z szacunkiem pozostawiona jest indywidualna możliwość definiowania i reinterpretacji komunikatów wizualnych. Powołanie określenia "Błony" odnosi się do tkaniny jedwabnej pochodzącej z świata fauny, co porusza wiele skojarzeń znaczeniowych o głębokim ładunku emocjonalnym.
Dora Hara
Patronat medialny
powrót do góry