plan muzeum godziny otwarcia cennik dla grup zorganizowanych kontakt
english language
Fot. Lech Andrzejewski
Fot. Lech Andrzejewski





















Stanisław Trzeszczkowski, „Nadzieja”, 2000
Stanisław Trzeszczkowski, „Nadzieja”, 2000

Stanisław Trzeszczkowski, „Całun”, 2004
Stanisław Trzeszczkowski, „Całun”, 2004

Stanisław Trzeszczkowski, „Pustynia”, 1998
Stanisław Trzeszczkowski, „Pustynia”, 1998

Natura jedwabiu. Jedwabie malowane Stanisława Trzeszczkowskiego

Wystawa retrospektywna z okazji 50. lecia pracy twórczej Artysty.

Stanisław Trzeszczkowski urodził się w 1945. Jest absolwentem liceum plastycznego w Supraślu, gdzie zapoznawał się z technikami tkackimi. W warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych studiował na Wydziale Grafiki. Po studiach, od 1972 przez 25 lat pracował w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie, początkowo jako asystent legendarnej organizatorki IWP, Wandy Telakowskiej. Jego działalność badawcza, projektancka i promocyjna w Instytucie skupiała się na zagadnieniach tożsamości kulturowej i relacjach między sztuką a produkcją przemysłową. Od 1997 roku jest nauczycielem akademickim. W 2002 uzyskał tytuł profesora sztuk plastycznych. Od ponad 10 lat jest profesorem zwyczajnym Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Obecnie kieruje Katedrą Sztuk Pięknych w Instytucie Edukacji Artystycznej  na Wydziale Nauk Pedagogicznych APS.
Swoją twórczość projektancką oraz unikatową, związaną z tkaniną artystyczną, także graficzną i malarską, prezentował na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce i poza granicami kraju. Za malarstwo na jedwabiu otrzymał w 1995 roku Nagrodę im. Św. Brata Alberta (za kompozycje o tematyce religijnej), a w 2004 – Wyróżnienie honorowe na 11 Międzynarodowym Triennale Tkaniny w Łodzi.

Praca w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego i kontakty z Zakładami Jedwabiu Naturalnego „Milanówek” zainspirowały Artystę do twórczych eksperymentów z unikatowym malarstwem na tkaninie. Pod koniec lat 80. XX w. zainicjował, a następnie współorganizował  warsztaty malowania na jedwabiu, w których obok niego uczestniczyło czterech twórców: Krystyna Arska-Perepłyś, Jacek Dyrzyński, Grzegorz Pabel i Wojciech Sadley. W malarni „Milanówka”  powstała wówczas unikalna kolekcja jedwabnych obrazów. Wzbogacana w następnych latach, odbyła długą turę, podziwiana przez publiczność w prestiżowych salach wystawienniczych Polski, a także w wielu miastach Europy i poza nią, między innymi w Belgradzie, Berlinie, Bratysławie, Kairze, Kopenhadze, Lipsku, Moskwie, Paryżu, Pradze, Sofii, Sztokholmie, w hiszpańskiej Terrassie i miastach w Meksyku. Wystawa w Paryżu, w 1998, wpisana została w program „Szlaki jedwabiu”, realizowany przez UNESCO.

Centralne Muzeum Włókiennictwa od początku towarzyszyło malarskiemu doświadczeniu grupy twórców, współuczestniczyło w organizowaniu warsztatów i miało swój znaczący udział w przygotowaniu wielu ekspozycji. Kilkakrotnie wystawialiśmy jedwabne dzieła grupy pięciu artystów w murach Białej Fabryki.

Wzbogacana przez lata muzealna kolekcja malarstwa na jedwabiu, autorstwa Stanisława Trzeszczkowskiego, powiększyła się w 2015 dzięki hojnemu darowi Artysty o 24 kompozycje i liczy 37 obiektów. Nasza obecna wystawa jest prezentacją tego zespołu i włącza się w cykl retrospektyw z okazji 50-lecia twórczości Profesora.

Malowane jedwabie Stanisława Trzeszczkowskiego, tworzone od początku l. 90. XX w., to w większości wielkoformatowe obrazy – zwiewne, nasycone kolorem, który przenika jedwabną materię. Kompozycje w poetyckim skrócie opowiadają o spotkaniach ze zjawiskami natury, budzą emocje i refleksje towarzyszące momentom, gdy przybliżamy się do transcendencji.

Kurator wystawy
Katarzyna Biłas

 

Wystawa czynna od 18 czerwca do 13 września 2015 r.
Budynek D, II piętro

 

Fot. Lech Andrzejewski

powrót do góry