plan muzeum godziny otwarcia cennik dla grup zorganizowanych kontakt
english language


Wernisaż - 8.09.2016. Fot. Agnieszka Ambruszkiewicz
Wernisaż - 8.09.2016. Fot. Agnieszka Ambruszkiewicz























Aleksander Widyński (Polska), Jedno zdarzenie
Aleksander Widyński (Polska), Jedno zdarzenie

Barbara Esser, Wolfgang Horn (Niemcy), Tex Cube One
Barbara Esser, Wolfgang Horn (Niemcy), Tex Cube One

Hanns Herpich (Niemcy), Perforowanie
Hanns Herpich (Niemcy), Perforowanie

Henryka Zaremba (Polska), Opór
Henryka Zaremba (Polska), Opór

10 Baltic Mini Textile Gdynia 2016

Wystawa czynna od 8 września do 16 października 2016 r.
Wystawa towarzysząca "15 Międzynarodowemu Triennale Tkaniny, Łódź 2016”.

Na wystawie pokonkursowej zobaczyć możemy 50 miniatur tkackich z Europy, Azji, Ameryki Północnej oraz Australii, wyłonionych spośród 210 zgłoszonych do konkursu.

Niewielki wymiar pozwala artystom eksperymentować ze skomplikowanymi, czasochłonnymi technikami, umożliwia także zastosowanie delikatnych, nietrwałych materiałów. I tak, litewska artystka Irena Piliutyte wykorzystała w swojej pracy „Wizja zimy” materiał organiczny: delikatne ze swej natury łuski czosnku. Niektóre z miniatur wykonano z papieru, który wbrew pozorom, ma bardzo wiele wspólnego z tkaniną, powstaje bowiem z włókien pochodzenia roślinnego. Zresztą, jak zauważa kurator wystawy dr Anna Śliwa z Muzeum Miasta Gdyni – „współczesna definicja tkaniny umożliwia jednak szersze rozumienie tego terminu i otwiera drogę artystycznym eksperymentom. Wystarczy zastosowanie przeplotu (wątek / osnowa), bądź wykorzystanie włókna jako surowca, by dzieło uznać za tkackie, nawet jeżeli nie powstało na krośnie”.

Na wystawie zobaczymy „prace, przekazujące maksimum wyrazu w minimalnej formie” – jak trafnie ujęła to pomysłodawczyni gdyńskiego triennale – Aleksandra Bibrowicz-Sikorska. Miniaturowe dzieła stanowią artystyczny komentarz do wielu ważkich zagadnień: politycznych, ekologicznych czy społecznych. Uwagę zwraca dzieło polskiej artystki Sylwii Jakubowskiej pn. „Maskotka”, przedstawiające pistolet zrobiony z różowych, bawełnianych skrawków materiału. Szereg prac podejmuje temat relacji międzyludzkich, w tym problem możliwości komunikacji („Wieża Babel” Teresy Grabowskiej czy praca „Uwikłani” Darii Sołtan-Krzyżanowskiej przedstawiająca postaci ludzkie połączone a zarazem ograniczone, unieruchomione nićmi).

Eskpozycję cechuje różnorodność wykorzystanych technik, od tradycyjnych po nowatorskie, autorskie rozwiązania. Jak zaznacza dr Anna Śliwa, z jednej strony „artyści realizują swe dzieła w czasochłonnej technice gobelinowej, haftu autorskiego, szydełkowania czy aplikacji.”. Z drugiej strony, swoje prace prezentują też twórcy, którzy „odrzucają techniki tradycyjne, wychodzą poza granice tkaniny artystycznej, korzystając z grafiki cyfrowej, czy rozmaitych technik autorskich. Podejmują intrygującą grę z klasycznym tkactwem artystycznym, tradycyjnym pojmowaniem tkaniny i włókienniczego warsztatu.”

Wystawę w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi oglądać można do 16 października 2016 r. w bud. A, 2 piętro.

powrót do góry