Przedmiotem konkursu „Z Białą Fabryką w tle”, podobnie jak w poprzednich edycjach, jest opowiadanie nawiązujące treścią do dziejów i charakteru naszego miasta, a więc również do specyfiki działalności Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Właśnie tutaj, w roku 1840, rozpoczęła produkcję pierwsza fabryka włókiennicza wyznaczając kierunek rozwoju „ziemi obiecanej” na następne sto kilkadziesiąt lat. Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, które znalazło swoją siedzibę w szlachetnych murach Białej Fabryki Ludwika Geyera, przez ponad 50 lat swojej działalności kultywuje tradycje włókiennicze naszego miasta we wszelakich możliwych aspektach. Celem tej edycji konkursu jest zapoznanie młodzieży z pozostawionym przez rodzinę Geyerów, pionierów łódzkiego przemysłu, dziedzictwem w postaci kompleksu architektonicznego, na który składają się zabudowania pofabryczne, budynki mieszkalne i infrastruktura miejska tej części Łodzi. Drugi, równorzędny cel konkursu to zachęcanie młodych ludzi do własnej twórczości, sprawnego i kreatywnego posługiwania się ojczystym językiem. Mamy nadzieję, że wędrówka po „imperium Geyerów” zainspirowana proponowanymi w konkursie zwrotami i określeniami kluczowymi, pozwoli odkryć piękne detale, magiczne miejsca i zaowocuje oryginalnymi pracami literackimi.
Rozstrzygnięcie konkursu odbyło się 13 kwietnia 2014 r. podczas Niedzieli u Geyera.
Broszura konkursu literackiego „Z Białą Fabryką w tle – 2014” - do pobrania.
Łódź, 02.04. 2014 r.
Protokół z rozstrzygnięcia konkursu literackiego „Z Białą Fabryką w tle – 2014”
W tegorocznej edycji konkursu napłynęły 62 prace z 24 szkół (12 szkół podstawowych, 5 gimnazjów i 7 szkół ponadgimnazjalnych). Prace oceniano w dwóch grupach wiekowych: szkoły podstawowe (31 autorów) i szkoły ponadpodstawowe (31 autorów). Trzy prace dostarczono po upływie regulaminowego terminu i nie mogły wziąć udziału w konkursie.
Prace oceniało jury w składzie:
Prace oceniane były w ten sposób, że każdy z jurorów miał do dyspozycji w sumie sześć punktów dla każdej z grup wiekowych. Punkty te jurorzy rozdzielali pomiędzy najlepsze ich zdaniem prace. Przy ocenie prac poloniści koncentrowali się głównie na sprawach językowych, a muzealnicy na merytorycznych, a szczególnie na sensownym wykorzystaniu słów kluczowych. Wszyscy jurorzy doceniali pomysłowość i kreatywność autorów oraz ich indywidualny styl. Zsumowanie punktacji pozwoliło wyłonić laureatów i rozdzielić nagrody. W grupie młodszej przyznano dwie nagrody i trzy wyróżnienia, a w starszej dwie nagrody i dwa wyróżnienia . Laureatami zostali autorzy, których prace otrzymały punkty zarówno od nauczycieli, jak i muzealników. Zdobywcom największej liczby punktów przyznano równorzędne nagrody, pozostałym – wyróżnienia. Pracownicy Działu Oświaty przyznali również nagrodę specjalną.
Wyróżnienia otrzymali:
Laureatami nagród zostali:
Nagrodę Specjalną Działu Oświaty zdobyła Angelika Chrzanowska z VIII LO im. Adama Asnyka w Łodzi
Konkurs objęty Patronatem Honorowym Prezydent Miasta Łodzi Hanny Zdanowskiej: