plan muzeum godziny otwarcia cennik dla grup zorganizowanych kontakt
english language

Letnie międzynarodowe kursy. Grafika i tkanina artystyczna

Od tradycji po innowację, Łódź 2014

Wprowadzenie

Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi od zawsze była i jest ważnym punktem odniesienia dla wszystkich pragnących zajmować się grafiką artystyczną, czy to w Polsce czy zagranicą. Wielu naszych mistrzów i nauczycieli było i nadal jest docenianych na całym świecie, wciąż zyskując międzynarodowe uznanie. Liczne zagraniczne instytucje artystyczne współpracują z naszą Akademią, by wymienić Międzynarodowe Centrum Grafiki Artystycznej Kaus w Urbino, Akademie Sztuk Pięknych z wielu miast europejskich takich jak Berlin, Lizbona, Bratysława, Budapeszt, Wilno, Paryż, Burgos czy Malaga. Właśnie z tego kontekstu narodziła się w 2013 roku chęć powołania w naszej Akademii Letnich Międzynarodowych Kursów Grafiki Artystycznej, czerpiąc wiedzę z analogicznego doświadczenia, które od 12 lat prowadziło we Włoszech Międzynarodowe Centrum Grafiki Artystycznej KAUS w Urbino. Sukces pierwszej edycji Letnich Kursów w Łodzi, która zgromadziła artystów i studentów z tak odległych miejsc jak Chiny, Japonia, Kuba czy Kanada, zachęca do kontynuowania i rozwijania tego przedsięwzięcia z pożytkiem dla promocji łódzkiej tradycji artystycznej.

Łódź przez niemal 200 lat była ważnym europejskim centrum włókiennictwa. W dziewiętnastym wieku dziesiątki tekstylnych fabryk przyczyniły się do rozwoju społeczno —ekonomicznego miasta. Z tej wielkiej tradycji rozwinęła się intensywna działalność artystyczna i dydaktyczna, w szczególności na Wydziale Tkaniny i Ubioru Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Od lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku w Łodzi prężnie działa unikatowe w skali światowej Centralne Muzeum Włókiennictwa, które gromadzi pamięć o wielkiej tradycji polskiej w tej dziedzinie oraz o wybitnych osobowościach artystycznych areny międzynarodowej. Dzięki organizacji jedynego obecnie na świecie Międzynarodowego Triennale Tkaniny, Muzeum przyciąga do Łodzi wybitnych artystów ze wszystkich stron świata. Z tych powodów, po sukcesie Letnich Międzynarodowych Kursów Grafiki Artystycznej w 2013 roku, wydało się celowe w kolejnej edycji powołanie również Letnich Kursów Tkaniny Artystycznej,  poświęconych pogłębianiu znajomości i specjalizacji w technikach tkackich. Korzystając ze wsparcia Centralnego Muzeum Włókiennictwa, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, we współpracy z Międzynarodowym Centrum Sztuki KAUS Urbino pragnie promować sztukę włókna w całej jej różnorodności.

 

GRAFIKA ARTYSTYCZNA

Letnie Kursy Grafiki  Artystycznej adresowane są zarówno do początkujących adeptów grafiki, jak i do doświadczonych artystów. Uczestnikami mogą być studenci i absolwenci polskich i zagranicznych uczelni artystycznych, jak również wszyscy twórcy pragnący zapoznać się lub rozwinąć swoją znajomość graficznego warsztatu. Program kursów zakłada rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych postaw twórczych w dziedzinie grafiki artystycznej. Kursy będą prezentowały tradycyjne formy graficzne,  jak i innowacyjne technologie opracowane przez wybitnych artystów. Studenci będą mieli dostęp do świetnie wyposażonych pracowni Katedry Grafiki Warsztatowej.

Podczas kursów grafiki artystycznej możliwa będzie realizacja grafik czarno-białych, jak i barwnych. Maksymalny format grafik to 100x70 cm. Z każdej ukończonej pracy, po zatwierdzeniu przez prowadzącego, zostanie wykonany nakład 4 odbitek, podpisanych i oznaczonych jako odbitki autorskie, z których 2 staną się własnością Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, powiększając Międzynarodowe Archiwum Grafiki Artystycznej. Matryce pozostaną własnością kursantów.

 

Organizatorzy:

Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi
Wydział Grafiki i Malarstwa - Katedra Grafiki Warsztatowej
Wydział Tkaniny i Ubioru - Katedra Tkaniny, Katedra Druku na Tkaninie

KAUS Urbino International Art Centre

We współpracy z:

Stowarzyszenie Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie
Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi
Miejska Galeria Sztuki w Łodzi
Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi

Patronat Honorowy:

Città di Urbino / Assessorato alla Cultura
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Wojewoda Łódzki Jolanta Chełmińska
Marszałek Województwa Łódzkiego Witold Stępień
Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska

Komitet Naukowy:

Dyrektor Międzynarodowego Centrum Sztuki KAUS w Urbino - Giuliano Santini
Dyrektor Centralnego Muzeum Włókiennictwa - Marcin Oko
Rektor Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi – Prof. Jolanta Rudzka - Habisiak
Dziekan Wydziału Grafiki i Malarstwa - Prof. Zdzisław Olejniczak
Dziekan Wydziału Tkaniny i Ubioru – Prof. Zbigniew Dudek
Kierownik Katedry Grafiki Artystycznej - Prof. Sławomir Ćwiek
Kierownik Katedry Tkaniny - Prof. Lidia Choczaj
Kierownik Katedry Druku na Tkaninie - Prof. Krystyna Czajkowska
Prof. Dariusz Kaca - Kierownik Pracowni Technik Drzeworytniczych i Książki Artystycznej
Prof. Witold Warzywoda - Kierownik Pracowni Technik Litograficznych
Prof. Krzysztof Wawrzyniak- Kierownik Pracowni Technik Wklęsłodrukowych
Prof. Zygmunt Łukasiewicz - Prof. Zygmunt Łukasiewicz, instruktor w Katedrze Tkaniny

Koordynacja artystyczna: Giuliano Santini
Koordynacja organizacyjna: Alicja Habisiak-Matczak
Konsultant kursów tkaniny:  Izabela Walczak

 

PROGRAM


Grafika

1° kurs: 17 – 30 lipca 2014

Techniki druku wypukłego

Prof. Dariusz Kaca - kierownik Pracowni Technik Drzeworytniczych i Książki Artystycznej

Celem kursu jest zaznajomienie uczestników z tajnikami szeroko pojętego druku wypukłego. Zakres ćwiczeń został dobrany tak, aby projekty wykonane przez uczestników kursu w kreatywny sposób były przetransformowane na język graficzny. Kurs obejmuje naukę rozkładania i przenoszenia projektu na matryce, sposobu pasowania druków wielomatrycowych oraz różnego sposobu wycinania i opracowania matrycy. W trakcie kursu istnieje możliwość zrealizowania prac w szerokim zakresie formy, począwszy od przedstawiającej, a kończąc na abstrakcyjnej. Przewiduje się następujące techniki: gipsoryt, drzeworyt, linoryt jednomatrycowy, czarno-biały; linoryt lub drzeworyt światłocieniowy, linoryt lub drzeworyt wielobarwny w uzyskaniem koloru wypadkowego. Możliwe będzie również zastosowanie i wykorzystanie faktur z gotowych materiałów w celu preparowania matryc.

 

2° kurs: 17 – 30 lipca 2014

Techniki wklęsłodrukowe

Prof. Krzysztof Wawrzyniak - kierownik Pracowni Technik Wklęsłodrukowych

Studenci będą mieli możliwość zaznajomienia się z różnymi aspektami suchorytu, takimi jak sucha igła, mezzotinta i miedzioryt.

Kurs przewiduje także eksperymenty graficzne w technice kolografu, polegającej na stworzeniu wklęsłodrukowej matrycy z różnych niekonwencjonalnych materiałów oraz zaznajomienie się z technikami trawionymi: akwafortą, akwatintą, miękkim werniksem, odpryskiem. Możliwe będzie twórcze łączenie technik i działania nowatorskie.

Zakłada się, że punktem wyjścia do powstania grafiki będą rysunki lub obrazy, dlatego wskazane jest, by uczestnicy zaprezentowali swoje wcześniejsze prace lub wykonali w trakcie trwania kursu nowe propozycje rysunkowe albo malarskie. Prowadzący kurs są otwarci na wszelką innowację i eksperymenty graficzne.

 

3° kurs: 17 – 30 lipca 2014

Techniki litograficzne

Prof. Witold Warzywoda - kierownik Pracowni Technik Litograficznych

Kurs ma na celu poznanie szerokiego spektrum metod druku płaskiego, począwszy od zagadnień tradycyjnej techniki litograficznej na nowatorskich metodach alternatywnych skończywszy. Metoda klasyczna obejmuje zagadnienia litografii na kamieniu wykonanej tradycyjnie - kredką bądź tuszem, techniki kamieniorytu, asfaltu syryjskiego, przedruku anastatycznego oraz lakieru szelakowego. Metoda nowoczesna na płycie akrylowo-poliestrowej, pozwala na włączenie grafiki cyfrowej w proces przygotowania matrycy (druk z drukarki laserowej lub kserografu bezpośrednio na płycie stanowiącej matrycę). Umożliwia także bardzo szybkie przygotowanie matrycy przy użyciu wszelkich wodoodpornych materiałów rysunkowych, stanowiących nośnik farby drukarskiej (flamaster permanentny, długopis, toner, szelak). Możliwość łączenia metody klasycznej z nowoczesną z pewnością wzbogaci efekt artystyczny prac graficznych.


4° kurs: 17 – 30 lipca 2014

Techniki łączone

Prof. Sławomir Ćwiek - kierownik Pracowni Technik Łączonych

Program kursu w ramach sesji poświęconej technikom łączonym obejmuje zakres zagadnień dotyczących artystycznej kreacji opartej o proces łączenia różnych technik graficznych. Uczestnicy kursu mogą samodzielnie wybierać techniki druku i konfigurację ich zastosowania. Do dyspozycji mają warsztat umożliwiający stosowanie technik klasycznych (druk wypukły, druk wklęsły), technikę serigrafii, oraz niekonwencjonalne działania graficzne jak: przedruk, monotypia, szablon oraz kolografia. Dla osób, których ambicje wybiegają poza standardowe rozwiązania program przewiduje możliwość tworzenia przestrzennych instalacji graficznych.


5° kurs: 4 – 15 sierpnia 2014

Ryt w tekturze - technika addytywna i subtraktywna

Prof. José Manuel Guillén Ramón

Kierownik Pracowni Technik Wklęsłodrukowych i Litografii na Wydziale Sztuk Pięknych Politechniki w Walencji w Hiszpanii

Kurs zorientowany jest na studiowanie, poznanie i asymilację techniki rytowania i druku z wykorzystaniem tektury falistej. Arkusze tektury falistej są materiałem łatwo dostępnym na rynku i mogą służyć jako doskonałe podłoże do kreacji matryc graficznych, zarówno w technikach addytywnych, takich jak kolograf, karborund i tym podobne, jak i subtraktywnych, z użyciem dłut i stalowych igieł. Technika ta łączy procesy grafiki w druku wklęsłym i wypukłym na jednej matrycy, pozwalając na nakładanie farby tradycyjnymi metodami typowymi dla obydwu technik, jak i na włącznie farb o różnej gęstości na zasadzie podobnej do techniki roll-up. Technika ta nawiązuje do kolografu, metody stosowanej w grafice artystycznej, polegającej na naklejaniu na tekturze elementów kolażu w celu uzyskania reliefowej powierzchni o różnorodnej fakturze. Termin „kolograf” został użyty po raz pierwszy w latach 60-tych ubiegłego stulecia przez Glena Alpsa do opisania wówczas nowej metody tworzenia matrycy – kolażu a nastęnie używania jej  do wytwarzania odbitek na prasie wklęsłodrukowej z użyciem zarówno farb stosowanych w druku wklęsłym jak i wypukłym. Technika ta nie wymaga użycia kwasu i innych toksycznych substancji chemicznych, jest mniej agresywna dla środowiska. Właściwe jej użycie pozwala na uzyskanie zaskakujących efektów i wzbogacenie języka graficznego artysty.

W trakcie kursu przewidziana jest także prezentacja techniki ferrografii wykorzystującej w druku płaskim blachę żelazną zamiast tradycyjnie używanych kamieni litograficznych, blach cynkowych czy aluminiowych. Możliwe będzie zastosowanie na jednej matrycy technik druku płaskiego, wklęsłego i wypukłego.

W trakcie kursów planowane są następujące seminaria, których terminy i prowadzący zostaną podani w czerwcu 2014 roku:

Seminaria

•             Historia i kolekcja Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie
•             Historia i kolekcja Triennale Małe Formy Grafiki w Łodzi
•             Łódzka szkoła grafiki – historia i teraźniejszość Katedry Grafiki Warsztatowej ASP w Łodzi

 

Planowane wystawy :

•             José Manuel Guillén Ramón – Grafika, Galeria Odnowa, ASP w Łodzi (5 - 15 sierpnia 2014)
•             Wystawa uczestników pierwszej sesji Letnich Międzynarodowych Kursów Grafiki i Tkaniny Artystycznej, ASP w Łodzi (uroczyste otwarcie 30 lipca 2014)
•             Wystawa uczestników drugiej sesji Letnich Międzynarodowych Kursów Grafiki i Tkaniny Artystycznej, ASP w Łodzi  (uroczyste otwarcie 15 sierpnia 2014)

 

TKANINA ARTYSTYCZNA

Kursy tkaniny są skierowane zarówno do osób u progu swojej kariery artystycznej,  jak i dla profesjonalnych artystów, którzy od dawna używają  tkaniny jako środka twórczej ekspresji. Uczestnikami mogą być zatem studenci i absolwenci Akademii polskich i zagranicznych oraz wszyscy artyści pragnący poznać lub pogłębić znajomość sztuki tkaniny.

Kursy Tkaniny Artystycznej są podzielone na trzy sesje: pierwsza dotyczy tradycyjnej i eksperymentalnej sztuki włókna, druga dedykowana jest drukowi na tkaninie, obydwie prowadzone przez uznanych wykładowców Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, podczas gdy trzecia sesja zostanie poprowadzona przez prof. Wendy Weiss - uznaną amerykańską artystkę z University of Nebraska-Lincoln i będzie mieć charakter interdyscyplinarny, pozwalając na równoczesne korzystanie ze świetnie wyposażonych pracowni tkaniny i pracowni druku na tkaninie. Do dyspozycji studentów będą zabytkowe krosna gobelinowe i nicielnicowe, a także nowoczesne technologie cyfrowe, w taki sposób, by stworzyć połączenie pomiędzy tradycją i innowacją. Używając różnorodnych technik (tkactwo, haft, aplikacja, dzierganie, patchwork, szydełko i wszelkich technik autorskich) oraz bogactwa materiałów (m in. wełny, wszelkich przędz, sznurków, filcu, skóry, tektury, papieru, surowców wtórnych, oraz materiałów ekologicznych, zaczerpniętych z natury) tradycyjnych i eksperymentalnych), będzie można zrealizować własny projekt. W szczególności będą mogły powstać torby, pokrowce, dywany, parawany, abażury, poduchy, serwetki, obrusy, paski, futerały na okulary, a także ubiory.

PROGRAM

1° kurs: 17 – 30 lipca 2014

Tkanina artystyczna

Prowadzący: Prof. Zygmunt Łukasiewicz, instruktor w Katedrze Tkaniny

Unikatowe warsztaty będą okazją do poznania klasycznych technik tkackich, zapoznania się z budową krosien, takich jak warsztat nicielnicowy, żakardowy, kilimowy i gobelinowy. Uczestnicy zapoznają się z podstawowymi splotami tkackimi, takimi jak kilimowe, gobelinowe czy dywanowe oraz nauczą się snucia osnowy. Studenci dowiedzą się, co to jest tkanina użytkowa, dekoracyjna i unikatowa. Zapoznają się z przędzami stosowanymi w tkactwie oraz z metodami ich barwienia, będa mogli tez wypróbować wszelkie niekonwencjonalne materiały jako tkackie towrzywa. Uczestnicy będą też mieli okazję zaznajomić się z historią tkaniny współczesnej i z sukcesami polskich artystów tkaniny na arenie międzynarodowej. Podczas kursu możliwe będzie zrealizowanie unikatowych miniatur tkackich, które będą mogły zostać zgłoszone do jednej z Międzynarodowych Wystaw Miniatury Tkackiej. W zależności od indywidualnych projektów, będzie można zrealizować także  takie obiekty, jak torby, pokrowce, dywany, parawany, abażury, poduchy, serwetki, obrusy, paski, futerały na okulary, a nawet ubiory.

Kurs jest otwarty dla osób świadomych swoich możliwości i pragnących rozwinąć swoje umiejętności, oraz dla wszystkich szukających przestrzeni dla nietypowych działań i oryginalnej wypowiedzi artystycznej.

 

2° kurs: 17 – 30 lipca 2014

Druk na tkaninie

Prof. Krystyna Czajkowska, kierownik Pracowni Druku na Tkaninie

Program kursu obejmuje zakres zagadnień dotyczących różnych funkcji tkaniny: projektowej, integracji z ubiorem, tkaniny artystycznej. W ramach zajęć uczestnicy poznają kilka modułów warsztatowych związanych z wieloaspektowym wykorzystaniem techniki druku. Przewiduje się następujące techniki uzyskiwania wzorów na tkaninie: shibori, tie-dye, transfer metodą ręczną, druk szablonowy i nowe media dekoracji tkanin - druk cyfrowy. Uczestnicy kursu będą mogli samodzielnie wybierać techniki druku i konfiguracje ich zastosowania. Możliwe będzie eksperymentalne łączenie metody klasycznej  z nowoczesną. Uczestnicy będą mieli okazję druku na różnego rodzaju podłożach- na filcu, poliestrze, bawełnie i wszelkiego rodzaju obiektach, takich jak poduchy, torby, ubiory i tym podobne. Warsztaty o charakterze kreacyjnym mają na celu przygotowanie słuchaczy do  wszechstronnego funkcjonowania, zarówno na płaszczyźnie artystycznej, praktycznej, jak i projektowej.

 

3° kurs: 4 – 15 sierpnia 2014

Farbowanie i tworzenie wzoru za pomocą barwników naturalnych w procesie tkania ikatu osnowowego

Prof. Wendy Weiss, Kierownik Pracowni Projektowania Tkaniny  na University of Nebraska-Lincoln, USA

Techniki zabezpieczania osnowy przed wnikaniem barwnika oparte na tradycyjnym indyjskim ikacie staną się inspiracją dla nowatorskich sposobów kreowania wzorów. Dwutygodniowy kurs pozwoli uczestnikom zgłębić tajniki procesu tworzenia koloru i wzoru za pomocą nici osnowy, naturalnie barwionych przed rozpoczęciem tkania. Zarówno początkujący jak i doświadczeni uczestnicy użyją substancji zabezpieczających nici osnowy zanim nadadzą im kolor za pomocą barwników naturalnych i zaprawy w celu uzyskania żółci, czerwieni i brązów w kąpieli barwiącej.

Podczas pierwszego tygodnia pracy uczestnicy przeniosą na papier techniczne wytyczne, tworząc projekty wzorów. W późniejszej fazie projekty zostaną zrealizowane na osnowie, nawijanej w określony sposób, którego uczestnicy nauczą się podczas zajęć w tkalni. W drugim tygodniu zajęć każdy z uczestników wykona jedno- lub wielokolorową tkaninę, używając technik zabezpieczania osnowy. Każdy z uczestników wykona kolorowe projekty, jedną próbkę tkaniny i jedną większą tkaninę w oparciu o wcześniejszy projekt.

W trakcie kursów planowane są następujące seminaria, których terminy i prowadzący zostaną podane w czerwcu 2014 roku:

Planowane seminaria:

  • Kolekcja i działalność Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Historia Międzynarodowego Triennale Tkaniny w Łodzi. 
  • Polska tkanina unikatowa.

Planowane wystawy:

  • Wendy Weiss – Tkanina – Galeria KOBRO ASP w Łodzi (sierpień 2014)
  • Wystawa uczestników pierwszej sesji Letnich Międzynarodowych Kursów Grafiki i Tkaniny Artystycznej, Tkalnia Żakardowa, ASP w Łodzi  (uroczyste otwarcie 30 lipca 2014)
  • Wystawa uczestników drugiej sesji Letnich Międzynarodowych Kursów Grafiki i Tkaniny Artystycznej, Tkalnia Żakardowa, ASP w Łodzi  (uroczyste otwarcie 15 sierpnia 2014)

 

REGULAMIN KURSÓW GRAFIKI I TKANINY ARTYSTYCZNEJ

Zajęcia będą sie odbywać w dni powszednie – od godziny 9.00 do 16.00, razem każdy pojedynczy kurs obejmuje 90 godzin dydaktycznych.

Dodatkowo uczestnicy kursów będą mogli korzystać ze specjalnych wizyt i pokazów, w takich instytucjach kulturalnych, jak Centralne Muzeum Włókiennictwa,  Muzeum Sztuki, Miejskie Galerie Sztuki, Muzeum Książki Artystycznej, Muzeum Papieru i Druku, czy Galeria Domku Papiernika w Skansenie Muzeum Włókiennictwa.

Na koniec każdej sesji zostanie wydany certyfikat ukończenia danego kursu.

Minimalna ilość uczestników w każdym kursie to 7 osób, w przypadku nie osiągnięcia tej liczby pojedynczy kurs może zostać odwołany. Maksymalna ilość uczestników w lipcowej części kursów to 15 osób, natomiast na interdyscyplinarnych kursach sierpniowych – 20 osób.

W przypadku, gdy ilość zapisanych uczestników przekroczy maksimum, zadaniem komitetu naukowego będzie selekcja uczestników na podstawie ich CV i dokumentacji artystycznej.

Wszelkie ewentualne zmiany w regulaminie kursów zostaną zamieszczone na stronie  www.summer.courses.asp.lodz.pl oraz www.kaus.it

 

OPŁATY, karta uczestnictwa i zakwaterowania: http://www.summer.courses.asp.lodz.pl

ZGŁOSZENIE UDZIAŁU

Termin zgłoszeń upływa w dniu 30 czerwca 2014, (obowiązuje data stempla pocztowego) i może zostać przedłużony do wyczerpania miejsc. Szczegółowe informacje na http://www.summer.courses.asp.lodz.pl

KONTAKT

Akademia Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi
ul. Wojska Polskiego 121, 91-726 Łódź
tel: 0048 42 25 47 515
e-mail: summer.courses@asp.lodz.pl
www.summer.courses.asp.lodz.pl

Międzynarodowe Centrum Grafiki Artystycznej KAUS Urbino
Via Saffi 41, 61029 Urbino (PU), Włochy
Tel. 0039 3381627150
e-mail: info@kaus.it
www.kaus.it

powrót do góry