plan muzeum godziny otwarcia cennik dla grup zorganizowanych kontakt
english language


Torebka wieczorowa, Szwajcaria (?), l. 10.-30. XX w. oraz torebka wieczorowa, Europa, l. 80. XX w.
Torebka wieczorowa, Szwajcaria (?), l. 10.-30. XX w. oraz torebka wieczorowa, Europa, l. 80. XX w.

Melonik męski, A. Skórczewski, Polakiewicz, Kraków, l. 10. XX w. oraz toczek damski „melonik”, Brunschwing, Szwajcaria, l. 80. XX w.
Melonik męski, A. Skórczewski, Polakiewicz, Kraków, l. 10. XX w. oraz toczek damski „melonik”, Brunschwing, Szwajcaria, l. 80. XX w.

Czółenka, Magazyn obuwia B. Sumera i Syn, Łódź, l. 20.-30. XX w. oraz czółenka, Warszawskie Zakłady Przemysłu Skórzanego „Syrena”, Warszawa, l. 80. XX w.
Czółenka, Magazyn obuwia B. Sumera i Syn, Łódź, l. 20.-30. XX w. oraz czółenka, Warszawskie Zakłady Przemysłu Skórzanego „Syrena”, Warszawa, l. 80. XX w.

Suknia codzienna, Dorothy O’Hara (proj.), Dorothy O’Hara Inc. (?), USA, II poł. l. 50. XX w. oraz suknia codzienna, Łódź, l. 80. XX w.
Suknia codzienna, Dorothy O’Hara (proj.), Dorothy O’Hara Inc. (?), USA, II poł. l. 50. XX w. oraz suknia codzienna, Łódź, l. 80. XX w.

Suknia dzienna dwuczęściowa, ok. 1900 r. oraz komplet (bluzka i spódnica), Barbara Hoff (proj.), Polska, 1982 r.
Suknia dzienna dwuczęściowa, ok. 1900 r. oraz komplet (bluzka i spódnica), Barbara Hoff (proj.), Polska, 1982 r.

Męski kostium kąpielowy, Polska, l. 30. XX w. oraz damski kostium kąpielowy, Polska, I poł. l. 60. XX w.
Męski kostium kąpielowy, Polska, l. 30. XX w. oraz damski kostium kąpielowy, Polska, I poł. l. 60. XX w.

Dwanaście dekad mody. Analogie i kontrasty

Muzeum Ziemi Wieluńskiej w Wieluniu oraz Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi zapraszają na wystawę ze zbiorów Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi „Dwanaście dekad mody. Analogie i kontrasty”. Wystawę będzie można oglądać w Muzeum Ziemi Wieluńskiej w Wieluniu od 14.05.2016  do 11.09.2016 r.

„Dwanaście dekad mody. Analogie i kontrasty” to wystawa prezentująca ubiory damskie i męskie powstałe pomiędzy schyłkiem XIX w. a czasami współczesnymi, pochodzące z kolekcji Działu Odzieży Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Pośród eksponowanych obiektów znajdują się ubiory codzienne, sportowe, wieczorowe i okazjonalne (w tym suknie ślubne), a także bielizna, obuwie i akcesoria stroju. Naszym zamierzeniem było ukazanie mody powstałej w minionych 120 latach w całej jej różnorodności, ze szczególnym podkreśleniem analogii i kontrastów, które można dostrzec, porównując ze sobą ubiory z różnych, niekiedy dość odległych od siebie czasów. Celowo odeszliśmy od przedstawiania ubiorów w układzie chronologicznym i skonstruowaliśmy wystawę w oparciu o podejście problemowe – porównawcze. Powstałe w różnych latach obiekty zostały zaprezentowane w parach (a w kilku przypadkach – w niewielkich grupach), dobranych ze względu na istniejące pomiędzy nimi podobieństwa i różnice.

Stwierdzenie, że moda się zmienia, jest truizmem. Warto pogłębić tę banalną konstatację i zwrócić uwagę na to, na jakich płaszczyznach moda ulega zmianom. Jest ich wiele: linia, krój, kolorystyka, stosowane materiały, rozwiązania techniczne, sposoby zdobienia, style… Przemiany, które zachodzą na każdej z nich, dają w efekcie szereg kontrastów. Dzięki bardziej wnikliwemu spojrzeniu można wskazać, pod jakim względem różnią się od siebie ubiory noszone w kolejnych, następujących po sobie okresach. Jednak moda to również liczne analogie. Przyglądając się strojom powstałym w różnych momentach odkrywamy, iż w świecie ubiorów pewne zjawiska trwają mimo upływu lat bądź powracają po krótszej czy dłuższej nieobecności. Podobieństwa mogą być intencjonalne – często wynikają bowiem z inspirowania się przeszłością lub sięgania do pewnych sprawdzonych już form; mogą też mieć niezamierzony charakter. Porównując dwa elementy odzieży o tej samej funkcji, lecz innym czasie powstania, odkrywamy, że analogie i kontrasty ze sobą współwystępują – para ubiorów może być pod pewnymi względami bardzo podobna, a jednocześnie pod innymi znacząco się różnić. Takie pogłębione spojrzenie pozwala uzmysłowić sobie, jak złożonym zjawiskiem jest moda, jak wiele czynników ma na nią wpływ i jak skomplikowana jest jej wewnętrzna dynamika, która pozwala na łączenie innowacji z twórczym czerpaniem z wcześniejszego dorobku. W ciągu ostatnich 120 lat ubiór przeszedł liczne przeobrażenia, ugruntowały się w nim określone style, pewne elementy przepłynęły pomiędzy modą męską a damską, owocując nowymi formami. Niniejsza wystawa to wielowątkowa opowieść o obfitującej w ciekawe zjawiska modzie minionych dwunastu dekad, ukazanej przez pryzmat tego, co się w niej powtarzało, a co zmieniało.

Katarzyna Witas, Aleksandra Liberska

 

Więcej o wystawie na http://www.muzeum.wielun.pl/czasowe15/16-05.html

powrót do góry