plan muzeum godziny otwarcia cennik dla grup zorganizowanych kontakt
english language
Muzeum Włókiennictwa Muzeum Włókiennictwa Muzeum Włókiennictwa
Nakrycie na łóżko, tkaczka Marianna Gwizdoń, Rzeczyca (Rawskie), 1950
Nakrycie na łóżko, tkaczka Marianna Gwizdoń, Rzeczyca (Rawskie), 1950

Tkanina podwójna - "Gwiazdy", autor nieznany, Podlasie Północno-Wschodnie, 1909
Tkanina podwójna - "Gwiazdy", autor nieznany, Podlasie Północno-Wschodnie, 1909

Tkanina podwójna - "Zabawa na wsi", Olimpia Jaroszewicz, Janów (Podlasie Północno-Wschodnie), 1970
Tkanina podwójna - "Zabawa na wsi", Olimpia Jaroszewicz, Janów (Podlasie Północno-Wschodnie), 1970

Strój kobiecy odświętny, Domaniewice (Łowickie), XX. 20.-30.
Strój kobiecy odświętny, Domaniewice (Łowickie), XX. 20.-30.

Nakrycie na łóżko - "nospa", Wicie (Łowickie), XIX/XX.
Nakrycie na łóżko - "nospa", Wicie (Łowickie), XIX/XX.

Koc - "liżnik", Huculszczyzna, l. 70. XX.
Koc - "liżnik", Huculszczyzna, l. 70. XX.

Ręcznik z haftem "warsztatowym", Polesie, l. 20. XX
Ręcznik z haftem "warsztatowym", Polesie, l. 20. XX

Dział Tkaniny Ludowej

Podstawę zbiorów stanowią eksponaty gromadzone od 1959 roku, jeszcze w Muzeum Sztuki w Łodzi. Kolekcja działu liczy obecnie 2.795 pozycji inwentarzowych (ponad 4.000 obiektów). Są to przede wszystkim różnego typu tkaniny i odzież ludowa w ich odmianach regionalnych, stanowiące materiał dokumentacyjny pozwalający na poznanie takich zagadnień jak ludowe surowce włókiennicze, struktura tkanin i ich technika, ludowe techniki hafciarskie i koronkarskie.

Najliczniejsze w kolekcji są obiekty z terenu – najbliższego Łodzi – środkowej i północnej Polski (region łowicki, opoczyński, rawski i sieradzki; Kujawy, Kurpie), a także wschodniej i północno-wschodniej.

Zgromadzone eksponaty pochodzą z okresu od końca XIX wieku po lata współczesne. Niektóre z nich zakupiono w Cepelii, inne pozyskano od ich twórców, czy prywatnych kolekcjonerów. W ciągu ostatnich lat rozszerzanie muzealnej kolekcji zawdzięczamy przede wszystkim szczodrobliwości prywatnych ofiarodawców – dary stanowią ¾ nabytków.

Przeważająca część zbiorów to fragmenty tkanin odzieżowych, koronek, haftów ręcznych i warsztatowych, ilustrujących różne techniki tkackie i różne rodzaje ornamentacji. Wśród nich na uwagę zasługuje zespół 420 haftów warsztatowych z terenu Polesia, sprawiających wrażenie haftu igłowego, wykonanych jednak techniką tkacką tzw. przetykania („peretyk”) lub przebierania („perebora”).

Dość dużą grupę stanowią wełniane i lniano-wełniane tkaniny dekoracyjno-użytkowe, służące do przykrywania łóżek i stołów, rzadziej do zawieszania na ścianie, o wzorze pasów („pasiaki”) lub kraty („kraciaki”). Tkaniny te nazywane „kilimami”, „półdywanami” lub „dywanami” uważane są za najbardziej tradycyjne i typowe dla polskiego tkactwa ludowego. „Pasiaki” i „kraciaki” znalazły także powszechne zastosowanie w stroju (kobiece spódnice, zapaski, spencerki, męskie spodnie i pasy).

W zbiorach działu znajduje się również dość liczna kolekcja lnianych i lniano-bawełnianych tkanin pościelowych, obrusów i ręczników, w których „źródłem” ornamentu są efekty fakturalne splotu (najczęściej motywy kostkowe) i – w mniejszym stopniu – kolorystyczne, wynikające z różnicowania bieli różnych surowców (len i bawełna) lub stopnia wybielenia lnu.

Odrębną, niezwykle interesującą grupą są tkaniny podwójne, nazywane także dywanami dwuosnowowymi, pochodzące z lat 1880-2008, z obszarów północno-wschodniej Polski.

Są to wzorzyste tkaniny dwuwarstwowe, z reguły wełniane i dwubarwne, w których lewa strona jest kolorystyczną odwrotnością prawej. Wykonywane są splotem płóciennym na ręcznych krosnach podnóżkowych o 4 nicielnicach, wzór wybierany jest ręcznie za pomocą drewnianej listewki. Technika tkania pozwala na zastosowanie w kompozycji bogactwa różnorodnych motywów, z tkaniem scen figuralnych o charakterze narracyjnym włącznie. Zarówno przy komponowaniu całości, jak i poszczególnych motywów tkaczki wiejskie zwykle nie wykonują żadnych szkiców czy projektów. Cały proces twórczy odbywa się w sferze wyobraźni artystki. Są to zarówno makaty, jak i dywany pełnowymiarowe (ok.150x200 cm). Dawne były z reguły datowane i opatrzone nazwiskiem zamawiającego, współczesne mają zwykle datę i sygnaturę wykonawcy. Tkaniny podwójne służyły pierwotnie do nakrywania stołów lub łóżek i były obowiązującą częścią wiana wnoszonego przez pannę młodą, z czasem stały się ścienną tkaniną dekoracyjną o nowym repertuarze treściowym, cenioną również poza środowiskiem wiejskim.

Ciekawym zespołem są obiekty z obszaru dawnej Rzeczpospolitej – wieloetnicznej Polski kresowej. Są to głównie dekoracyjno-użytkowe tkaniny wileńskie, białoruskie i huculskie – tkaniny wielonicielnicowe o geometrycznym ornamencie kostkowym, kilimy, huculskie koce zwane „liżnikami”.

Niewielki, ale interesujący i barwny zbiór tworzą tkaniny, akcesoria obrzędowe i elementy strojów wschodnich, afrykańskich, środkowo- i południowoamerykańskich.

Uzupełnieniem kolekcji tkaniny jest zbiór narzędzi związanych z tkactwem i obróbką włókna.

st. kustosz Lidia Zganiacz
Dział Tkaniny Ludowej

Fot. L. Andrzejewski

 

Artykuł opublikowany w 2010 r.

powrót do góry