Dział zajmuje się zagadnieniami związanymi z szeroko rozumianą dokumentacją. W skład działu wchodzi specjalistyczna Biblioteka, Archiwum – Dokumentacja gromadzące muzealia o charakterze archiwalnym oraz Archiwum Zakładowe, w którym znajduje się różnego rodzaju dokumentacja aktowa powstająca w muzeum.
Specjalistyczna Biblioteka Centralnego Muzeum Włókiennictwa zgromadziła księgozbiór liczący ponad 15.000 woluminów książek, wśród których znajduje się wiele bardzo interesujących i rzadkich tytułów i ok. 2.000 jednostek czasopism. Zbiory Biblioteki obejmują kilkanaście działów tematycznych, do najważniejszych z nich należą: dział tkaniny, historii technik włókienniczych, historii przemysłu włókienniczego, dział kostiumologii, łodziana, cymelia, dział katalogów wystaw.
Dział tkaniny obejmuje dawną i nowszą literaturę poświęconą tkaninie zabytkowej i współczesnej, znajdują się w nim m.in. monumentalne opracowania poświęcone historii tkaniny polskiej, zachodnioeuropejskiej i orientalnej oraz liczne inne druki. W dziale historii technik włókienniczych zgromadzono publikacje poświęcone skomplikowanym zagadnieniom technik produkcji; wyróżnia się tutaj zbiór katalogów maszyn i narzędzi włókienniczych firm zagranicznych i polskich głównie z początku XX wieku. Dział historii przemysłu włókienniczego gromadzi różnorodną literaturę poświęconą historii włókiennictwa polskiego i światowego, a wśród nich opracowania ogólne, monografie zakładów i miejscowości włókienniczych. W dziale kostiumologii gromadzimy literaturę poświęconą zagadnieniom mody od czasów dawnych po współczesne. Są tu liczne, ogólne i szczegółowe opracowania historii ubioru oraz akcesoriów mody w Polsce i na świecie, katalogi wystaw odzieży oraz dawne kalendarze i poradniki dla pań. Na dział łodzianów składają się głównie wydawnictwa o historii Łodzi i regionu, miejscowości satelitarnych związanych z włókiennictwem, publikowane źródła historyczne. Szczególnie interesujące są kalendarze i różnorodne wydawnictwa jubileuszowe firm łódzkich. W cymeliach zebraliśmy druki rzadkie, w dużej części poświęcone włókiennictwu, wśród nich wiele starodruków oraz materiały o charakterze unikatowym. W obszernym dziale katalogów wystaw gromadzimy katalogi wystaw indywidualnych artystów tworzących swe dzieła w „materiałach włóknistych”, katalogi wystaw zbiorowych oraz katalogi zbiorowych wystaw cyklicznych, a wśród nich wystaw o znaczeniu międzynarodowym.
W pozostałych działach księgozbioru także odnaleźć można bardzo ciekawe pozycje poświęcone wielu dziedzinom takim jak: etnografia, historia sztuki, muzealnictwo i inne.
W Bibliotece znajduje się różnorodny zbiór czasopism w dużej części poświęconych zagadnieniom włókienniczym („tytuły” polskie i zagraniczne o charakterze artystycznym oraz technicznym), czasopisma łódzkie, czasopisma „kobiece” głównie z pierwszej połowy XX wieku, a także wiele innych.
W poddziale Archiwum – Dokumentacja gromadzone są różnorodne muzealia związane z dziejami włókiennictwa, wśród nich wyróżniają się m.in. zespoły archiwaliów dotyczące Spółdzielni Artystów „ŁAD”, artystów – profesorów Lucjana Kintopfa, Haliny Karpińskiej-Kintopf, Leny Kowalewicz-Wegner. Interesująca jest zebrana przez inż. Fryderyka Wiejskiego kolekcja filatelistyczna „Włókiennictwo na znaczkach pocztowych świata”. Do bardzo wartościowych należy zaliczyć także materiały ilustrujące działalność Centralnej Doświadczalnej Stacji Jedwabniczej w Milanówku. Zainteresowanie budzi też nietypowy zespół archiwaliów dokumentujących działalność Laboratorium Doświadczalnego i Towarzystwa Eksploatacji Patentów Polskie Włókna Zastępcze prowadzonych w Łodzi przez Jana Kubickiego.
W Archiwum Zakładowym gromadzona jest dokumentacja powstająca w toku działalności muzeum, składają się na nią głównie teczki wystaw muzealnych oraz dokumentacja techniczna zabytkowego gmachu – siedziby muzeum. Wydzielony zespół stanowi dokumentacja Międzynarodowego Triennale Tkaniny.
Zbiory Działu Biblioteka i Archiwum dostępne są dla zainteresowanych nimi osób „z zewnątrz”.
kustosz Dominik Antoszczyk
Kierownik Biblioteki i Archiwum
Fot. L. Andrzejewski
Artykuł opublikowany w 2010 r.