plan muzeum godziny otwarcia cennik dla grup zorganizowanych kontakt
english language
Muzeum Włókiennictwa Muzeum Włókiennictwa Muzeum Włókiennictwa

Pracownia Konserwacji Tkanin

Pracownia Konserwacji Tkanin działa przy muzeum od początku jego istnienia. Powołana została w celu zabezpieczenia tkanin z kolekcji, która stale się powiększa, a problemy z przechowywaniem, zabezpieczeniem i z konserwacją tych obiektów – narastają.

Kolekcja tekstyliów Centralnego Muzeum Włókiennictwa obejmuje ogromny zakres zabytkowych tkanin o bardzo różnym przeznaczeniu, wykonanych z różnych surowców, różnymi, skomplikowanymi technikami. Są to kilimy, dekoracyjne tapiserie, dywany ręcznie wiązane i maszynowe, tkaniny obiciowe i odzieżowe, hafty, druki na tkaninie i tkaniny malowane, aplikacje, koronki, dzianiny i inne, liczne, bardzo różne, których sposób wykonania autorzy określają jako „techniki mieszane”. Obok samych tkanin jest to również z tkanin uszyta odzież ludowa, konfekcja, wytworne stroje z najlepszych domów mody, a także własnoręczne „kreacje autorskie”. Obok odzieży są to również liczne akcesoria stroju, wykonane z bardzo różnych surowców (najpopularniejsze wśród nich – ale przecież nie jedyne – są skóra i metal).

Każdy z tych „asortymentów” nastręcza odrębne, indywidualne problemy, których rozwiązanie leży u podstaw właściwego opracowania programu prac konserwatorskich. Problemem – relatywnie najłatwiejszym, choć w praktyce wcale tak nie jest – wydaje się pranie wielkich tkanin, jak dywany lub gobeliny o powierzchni kilkunastu-kilkudziesięciu metrów. Problemem jest choćby ciężar takiej tkaniny nasiąkniętej wodą. Pracownia posiada specjalne, wielkie wanny z systemem odpowiednich podnośników. Specjalne wyciągi wentylacyjne służą przy czyszczeniu dużych powierzchni odczynnikami chemicznymi (najczęściej szkodliwymi dla zdrowia).

Odrębnym, czy nie najtrudniejszym problemem konserwatorskim jest utrzymanie w dobrym stanie dużej kolekcji współczesnych tapiserii. Często wykonywane są w technikach unikalnych, autorskich, z różnych, często egzotycznych i nietypowych surowców włóknistych, albo innych, które w ogóle tradycyjnie włókiennicze nie są. Każda z takich tkanin wymaga indywidualnego, często bardzo skomplikowanego i wieloetapowego programu konserwatorskiego.

Tkaniny jedwabne, nierzadko haftowane, choć surowcowo dosyć jednorodne są za to niezwykle wrażliwe na uszkodzenia mechaniczne, zwłaszcza podczas prania. Umieszcza się je na ramach z naciągniętą siatką i proces prania polega na wielokrotnym, wielogodzinnym zanurzaniu i wynurzaniu ich z kąpieli.

Wszystkie obiektu muzealne po przeprowadzeniu prac zachowawczych rozpatrywane są pod kątem ewentualnej rekonstrukcji. Nie wszystkie uszkodzone obiekty rekonstruuje się. Czasami prace konserwatorskie kończą się na zabezpieczeniu nadwyrężonych brzegów w ubytkach. Znaczna jednak część tkanin uzyskuje w wyniku konserwacji zbliżony do pierwotnego stanu wygląd.

Wszystkie tkaniny i przędze wykorzystywane do rekonstrukcji wybarwia się w pracowni, a następnie stosuje do wypełnienia ubytków w technikach zgodnych z technikami oryginalnymi.

 

st. konserwator Jacek Królewski
Kierownik Pracowni Konserwacji Tkanin
Główny Konserwator Centralnego Muzeum Włókiennictwa

 

Artykuł opublikowany w 2010 r.

powrót do góry