plan muzeum godziny otwarcia cennik dla grup zorganizowanych kontakt
english language


























































Szable na tle makaty typu buczackich
<br/>( ze zbiorów Ryszarda Z. Janiaka)
Szable na tle makaty typu buczackich
( ze zbiorów Ryszarda Z. Janiaka)

Makata, Buczacz, k. XIX w.
Makata, Buczacz, k. XIX w.

Gobelin z portretem ks. J. Poniatowskiego
skaczącego w nurt Elstery,
<br/>Kazimierz Sichulski, 191
Gobelin z portretem ks. J. Poniatowskiego skaczącego w nurt Elstery,
Kazimierz Sichulski, 191

Kilimek - imitacja pasa kontuszowego, Polska, k. XIX w. - pocz. XX w.
Kilimek - imitacja pasa kontuszowego, Polska, k. XIX w. - pocz. XX w.

Ornat z wszytym pasem kobyłeckim z lat; 1787-94 r.
Ornat z wszytym pasem kobyłeckim z lat; 1787-94 r.

"Posłuchanie u króla" - il. do "Pamiętników"
<br/>Jana Chryzostoma Paska, wg rys. Antoniego Zaleski
"Posłuchanie u króla" - il. do "Pamiętników"
Jana Chryzostoma Paska, wg rys. Antoniego Zaleski

Dokumentacja pasa kobyłeckiego, Karol Wawrosz,
<br/>Kraków i Lwów, ok. 1895 r.
Dokumentacja pasa kobyłeckiego, Karol Wawrosz,
Kraków i Lwów, ok. 1895 r.

Pas kontuszowy, lity,
<br/>Lyon, 1785-93 r.
Pas kontuszowy, lity,
Lyon, 1785-93 r.

Makata "Śpiewające drzewko" Anna Śledziewska, 1954 (proj.)
<br/>Warszawa, Sp. Artystów ŁAD
Makata "Śpiewające drzewko" Anna Śledziewska, 1954 (proj.)
Warszawa, Sp. Artystów ŁAD

Dokumentacja pasa Lipkowskiego
<br/>Józef Czajkowski, 1902 r.
(dla Tow. "Polska Sztuka Stosowana")
Dokumentacja pasa Lipkowskiego
Józef Czajkowski, 1902 r. (dla Tow. "Polska Sztuka Stosowana")

Pas perski" oraz "Bukiety" (fragmenty), 1967 r.
<br/>proj. Adam Nahlik, Helena Przytulska
Rękodzie
Pas perski" oraz "Bukiety" (fragmenty), 1967 r.
proj. Adam Nahlik, Helena Przytulska Rękodzie

Pas kontuszowy - recepcja formy, recepcja mitu

Wystawa czynna od 8 października 2008 - 31 stycznia 2009

Wystawa wyróżniona w Konkursie
na Wydarzenie Muzealne Roku Sybilla 2008



Od kiedy tylko pojawiły się w staropolskim ubiorze, zaczęły odgrywać niezmiernie istotną role: były przedmiotem mówiącym o statusie społecznym i zamożności właścicieli, informowały o ich poglądach politycznych, były i są nadal postrzegane jako symbol-znak kultury Rzeczypospolitej. Dziś polskie pasy kontuszowe są dumą placówek muzealnych i kolekcjonerów prywatnych, dzięki życzliwości których i w oparciu o zbiory własne łódzkiego muzeum włókiennictwa możliwe było przygotowanie tak obszernej wystawy pokazującej trwające już od trzech stuleci zjawisko fascynacji wąskim paskiem materii, wywodzącym się z terenów Indii i Persji.
Oprócz unikatowej kolekcji pasów kontuszowych prezentowane są: stroje kontuszowe z XVIII wieku i ich kontynuacje z dwóch następnych stuleci oraz biżuteria i broń z epoki, XX-wieczne rekonstrukcje XVIII-wiecznych oryginałów, makaty buczackie, tkaniny ze Spółdzielni Artystów ŁAD, współczesne tkaniny unikatowe łącznie z "polską szkołą tkaniny" - tworzą one zespół mówiący o inspiracjach i reinterpretacji pasowego wzorca, wskazują na jego symboliczne znaczenie. Ale motyw "kontuszowy" obejmuje nie tylko tkaninę, dlatego dopełnieniem prezentacji jest bogaty materiał ikonograficzny: portrety sarmackie z XVIII-XX wieku, obrazy rodzajowe i symboliczne z XIX stulecia, grafika z XVIII-XX wieku, XIX-wieczny rysunek, majolika nieborowska oraz fotografia portretowa i dokumentacyjna - także fotosy z filmów "Zemsta" Antoniego Bohdziewicza oraz "Zemsta" i "Pan Tadeusz" Andrzeja Wajdy. Zgromadzone prace pochodzą ze zbiorów kilkunastu polskich placówek kulturalnych, m.in.: muzeów narodowych w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Muzeum Kinematografii i Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Literatury w Warszawie, muzeów okręgowych w Rzeszowie, Tarnowie, Sieradzu, Muzeum w Nieborowie i Arkadii, Muzeum-Zamek w Oporowie oraz kolekcjonerów prywatnych z Łodzi i Sopotu.

kurator: Małgorzata Wróblewska Markiewicz

Program edukacyjny "Pas kontuszowy"

powrót do góry