III Ogólnopolska Wystawa Rękodzieła Artystycznego "Z nici Ariadny" zgromadziła znaczącą grupę twórców - amatorów. Swój udział zgłosiło 237 autorów nadsyłając blisko 900 prac. Wykonane zostały w różnych technikach - haftu płaskiego, krzyżykowego, richelieu, angielskiego, hardangera, koronki szydełkowej, czółenkowej, klockowej, igłowej, filetu, mereżki, dzianiny - szydełkiem i na drutach oraz prace, które twórczo i niezwykle interesująco łączą różne techniki.
Ten bogaty i bardzo różnorodny zespół prac został poddany selekcji jury. Stosunkowo najprostszym kryterium było spełnienie lub nie regulaminowego warunku wykonania pracy w 80% z nici produkowanych przez Ariadnę S.A. Fabrykę Nici, choć ze względu na szeroki asortyment i to czasami nie było łatwe. Celem w ocenie był wybór prac dobrych technicznie, dobrze zrealizowanych, najlepszych i najciekawszych. Wszystkiego co zgłoszono na wystawę pokazać się nie dało. Jury miało naprawdę bardzo trudne zadanie. Zdecydowano ostatecznie by zaprezentować publiczności 389 prac 203 autorów. Spośród nich jury wybrało 67 najciekawszych i technicznie najlepszych realizacji, nominując je do nagród i wyróżnień. Znaczna ich część reprodukowana jest w katalogu.
Centralne Muzeum Włókiennictwa jako współorganizator prezentacji spośród nominowanych wybrało 9 prac, które samo postanowiło wyróżnić. Jest wśród nich jak pajęczyna cienka i jak drut "zbita" koronka czółenkowa, świetna koronka klockowa, filet, który oby zainicjował powrót mody na tę technikę, jaką przeżyła w latach 20-30 tych. XX wieku, hafty: richelieu, "biały" i hardanger za ich "piękną, mądrą użytkowość", haft krzyżykowy w gamie kolorystycznej bardzo szerokiej i w odcieniach bardzo bliskiej oraz dwie wielkie koronki szydełkowe (bo w żadnej z nich nie potrafiliśmy dopatrzeć się dyskwalifikujących błędów; są identyczne, a zrobili je różni autorzy - wyróżniamy obydwu).
Podobnie jak na poprzednich wystawach i tym razem na prezentację przeznaczyliśmy powierzchnię wystawienniczą - 850 m2. Eksponujemy prace o bardzo różnorodnych formach i technikach - serwety, bieżniki, obrusy, obrazki wykonane w różnych technikach haftu (niektóre z nich to właściwie haftowane płaskorzeźby), stroje, akcesoria ubioru, biżuterię, a ponieważ otwieramy tę wystawę w okresie Świąt Wielkanocnych nie zabrakło na niej również pisanek. Różnorodność przedmiotów wymaga odpowiedniej aranżacji i jak najkorzystniejszego zaprezentowania. Dobra ekspozycja - to co jest niezaprzeczalnie wielkim atutem wystawy - dla nas było ambitnym wyzwaniem. Mamy nadzieję, że sprostaliśmy temu zadaniu i wystawa spotka się z gorącym i życzliwym przyjęciem.
Serdecznie dziękuję wszystkim autorom za udział w wystawie. Gratuluję twórcom, a do tych gratulacji dołączają się wszyscy, którzy mieli w opracowaniu regulaminu, przygotowaniu i organizacji wystawy, jury, "zbudowaniu" ekspozycji jakiś udział. Nie ustawajmy w pięknej pasji tworzenia i promocji. Życzę Wam dalszych sukcesów.
Gorąco dziękuję sponsorowi wystawy Ariadnie S.A. Fabryce Nici za współpracę i wspieranie nas w działaniach promujących rękodzieło.
Podziękowania składam wszystkim sponsorom - fundatorom wyróżnień: AneX-Bis s.c. "Kram z robótkami", Wydawnictwu "MB" "Wena design", Firmie "Megat" za ufundowanie wielu pięknych upominków, które są wyrazem uznania dla twórczej pasji uczestników wystawy.
Wielkie podziękowania składam Pani prof. Elżbiecie Kędzi i Panu Zygmuntowi Łukasiewiczowi, artyście plastykowi za trud włożony w wielokrotne przeglądy prac i ich ocenę. Państwa wiedza i doświadczenie były dla nas wielką pomocą.
Barbara Bator
Kurator wystawy