Wystawa "W kuchni Pani Goldbergowej" jest wystawą multimedialną, dlatego jednorazowo może ją zwiedzać tylko do 10 osób (czas zwiedzania 1 godz.).
Udostępniana jest zwiedzającym w następujących godzinach:
wt., śr., pt.: godz. 10.00, 12.00, 14.00
czw.: godz. 12.00, 14.00, 17.00
sb., nd.: godz. 12.00, 14.00
Miejsce: Skansen Łódzkiej Architektury Drewnianej, dom nr 6.
Na wystawie obowiązuje bilet wstępu według cennika.
Kliknij tutaj, by zobaczyć prezentację o wystawie.
Zapraszamy też na www.jewish-lodz.iu.edu
Projekt cyfrowy Digital Scholarly Commons „Jewish Life in Interwar Lodz/ Życie Żydów w międzywojennej Łodzi".
Prototyp. Jeszcze nie wszystkie linki działają. Prosimy odwiedzać stronę często, bo będą się pojawiały nowe materiały i będą uruchamiane nowe linki.
Elementy wyposażenia domu Rodziców i materiały dokumentacyjne z Nimi związane przekazała muzeum prof. dr Halina Goldberg, córka Marii i Zenona.
W kuchni Pani Goldbergowej – to multimedialna wystawa, która przenosi nas w symboliczny sposób w czasy żydowskiej przedwojennej Łodzi, odtworzonej ze strzępków wspomnień Państwa Zenona i Marii Goldbergów. Są oni naszymi wirtualnymi przewodnikami po Łodzi z tamtych czasów.
Rodzina Goldbergów, od czterech pokoleń zakorzeniona na Bałutach, reprezentuje jedną z wielu polskich rodzin żydowskich. Przedstawiciele rodziny Zenona Goldberga wykonywali zawody charakterystyczne dla tego dużego przemysłowego miasta, takie jak tkacz, robotnik, kierowca. Natomiast rodzina Marii Goldberg, składająca się m.in. z drobnych rzemieślników, nauczyciela chederu oraz właściciela mykwy, skoligacona była z żydowskim przemysłowcem Samuelem Abbe. Był on potomkiem Dawida Wolfa Abbe - pierwszego żydowskiego majstra tkackiego w Łodzi, który uzyskał dyplom cechu oraz wynalazł nowy sposób wyrobu przędzy.
Przyczynkiem do powstania wystawy stała się darowizna profesor Haliny Goldberg, która ofiarowała Skansenowi Łódzkiej Architektury Drewnianej meble kuchenne pochodzące z powojennego domu jej rodziców wraz z pełnym wyposażeniem kuchni oraz kufer, zabawki, obrusy, firanki itp. Większość z tych przedmiotów pochodzi z okresu międzywojennego. Później, gdy zaistniała wstępna koncepcja stworzenia wystawy o społeczności żydowskiej w Łodzi przed II wojną, prof. Goldberg uzupełniła dar o inne - bezcenne dla nas - pamiątki w formie fotografii oraz zapisu audio i video rozmów i wywiadów z jej nieżyjącymi już rodzicami. Z tych materiałów odczytać możemy unikatowy obraz przedwojennej Łodzi. Łódź zapamiętana przez Państwa Goldbergów, a złożona przez nas ze strzępków ich wspomnień, nie jest Łodzią Żydów, Niemców i Polaków – to specyficzne miasto polskie, w którym jak w tyglu mieszają się społeczności mające wielonarodowy i wielowyznaniowy XIX-wieczny rodowód. W tym właśnie pokoleniu łodzian przeplata się tradycja z postępowością, w wyniku przenikania do społeczeństwa żydowskiego kultury popularnej oraz nowych tendencji politycznych i edukacyjnych. Mimo silnych oddziaływań ruchu syjonistycznego, mocno zaznaczona jest więź z niepodległą ojczyzną - II Rzeczpospolitą Polską. Ukazując taki właśnie obraz Łodzi pragniemy jednocześnie przełamać stereotypowe postrzeganie przedwojennego łódzkiego Żyda i pokazać życie młodych, nowoczesnych Żydów polskich, przedstawicieli klasy pracującej dużego, przemysłowego miasta. Grupa ta, choć tak licznie reprezentowana na Bałutach przed wojną, dziś pozostaje niemal zapomniana.
Na wystawie, w otoczeniu mebli i innych przedmiotów, które towarzyszyły rodzinie Goldbergów po 1945 r., zwiedzający stają się świadkami autentycznych rozmów prowadzonych przez gospodarzy, w których wspominają oni Bałuty swojej młodości.
Wystawa ma dwa wymiary: symboliczny i archiwalny:
Nasza wystawa przybliża zwiedzającym niepowtarzalny klimat tamtych czasów. Podkreśla również znaczenie wielokulturowości przedwojennej Łodzi i jej rolę w kształtowaniu tożsamości tego miasta. Przedstawione przez nas mieszkanie to symboliczne odzwierciedlenie powojennego mieszkania Państwa Goldbergów, gdzie odbywały się ich autentyczne rozmowy i nagrania przenoszące nas w zapamiętany przez nich przedwojenny świat. Narracja prowadzona przez córkę Państwa Goldbergów (której głos pojawia się również w nagraniach archiwalnych) osadzona jest w muzyce popularnej: filmowej, tanecznej a także piosenkach wywodzących się z teatru rewiowego i teatru Jidysz.
Anna Dąbrowicz, Halina Goldberg
kurator wystawy – Anna Dąbrowicz
scenariusz – Anna Dąbrowicz, Halina Goldberg
projekt dźwięku – Halina Goldberg, Jeffrey Hass
Z zeszytu wpisów z wystawy
Media o wystawie:
http://cjg.gazeta.pl/CJG_Lodz/1,116618,12019331,_W_kuchni_pani_Goldbergowej___czyli_dwa_grosze_za.html
http://cojestgrane.pl/wydarzenie/91181/
http://www.dzienniklodzki.pl/artykul/602961,w-kuchni-pani-goldbergowej-zdjecia,id,t.html
http://www.polskieradio.pl/8/404/Artykul/630078,Kuchnia-pani-Goldbergowej
http://www.tvp.pl/lodz/informacja/lwd/wideo/21062012-2145/7781187?start_rec=32
http://uml.lodz.pl/kultura/aktualnosci/?news=21231
http://www.reymont.pl/muzea.php
Wystawa dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Pomocy finansowej przy realizacji wystawy udzielił Urząd Miasta Łodzi.